Home About Browse Search
Svenska


Layton, Robin, 2016. Miljöanpassad lekplatsutveckling för Vindögatans förskola. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Våra kommande generationer är grunden till varför miljö och natur blir allt viktigare. Våra barn och barnbarn ska föra människosläktet vidare och förhoppningsvis leva i hållbar symbios med miljön. Barn bör kunna ha tillgång till en lekplats som är rolig och utmanande vilket öppnar möjligheterna för att skapa egen lek. Eget kreativt skapande är grundläggande för egen utveckling och gruppsamarbete.
Vindögatans förskola i Rydebäck har ca 120 barn i åldrarna 1-6 år. Förskolan arbetar utifrån ett grönt perspektiv där alla delar av verksamheten ska vara så miljövänliga som möjligt. Utvecklingen och förbättringen av förskolegården sker enligt regelverken satta av EU och svenska staten, samt regelverk och miljöcertifieringar kring ytbehandlingar. Genom att arbeta utefter dessa regelverk kan det till viss del, garanteras en säker och hälso- samt miljövänlig lekområdet, samtidigt som barnens intellekt och fria skapande utmanas.
Lekplatser behöver inte innehålla stora, dyra utrustningar för att vara utmanade eller roliga. Genom analysering av området och hur barnen leker där kan användandet av växtmaterial och färre utrustningar bidra med samma fördelar som stora utrustningar kan. Fördelarna med att analysera och använda mer växter är att området får bättre biologisk mångfald, bättre miljö samt att omkostnaderna drastiskt minskar för att bygga lekplatsen.
Dessa lekplatser innehåller oftast fåtalet stora utrustningar, som kostat tio tusentals kronor. Samtidigt förs diskussioner om att mer växter och naturmaterial behöver föras in i stadskärnor och bostadsområden. Genom att arbeta med dessa två frågor, kan man utveckla en lekplats i ett bostadsområde som utmanar barnen, samtidigt som naturmaterial tillförs till närområdet.
Detta arbete är utfört genom litteraturstudier med syften att utveckla utemiljön för förskolebarnen på Vindögatans förskola och deras utveckling, med minsta möjliga miljöpåverkan och bästa fördelning mellan en balanserad utemiljö och lekplatsutrustning. Vidare kompletteras detta med inköpskostnader för markmaterial och utrustning samt ett lättare designförslag. Intervjuer är även gjorda med personalen på förskolan Vindögatan samt personal på SLU Alnarp med insikt i barns utveckling.
Resultaten av litteraturstudien visade att många aktörer inom lekplatsutrustningar arbetar kontinuerligt med att förbättra och utveckla utrustningens påverkan på miljön. Detta arbete involverar bland annat nya reglemente, förbättrade behandlingar på byggnadsmaterialen och striktare regler kring vad som får finnas på lekplatser. Gällande barns utveckling visade litteraturstudien och intervjuerna att bästa lekmiljön för barn, är en miljö där barnen själva får skapa och utveckla sina egna lekar. Studien visar också att det inte krävs stora dyra lekplatsutrustningar för att skapa en stimulerande och spännande miljö. Sammanhanget mellan natur och utrustning är mycket viktigare.

Main title:Miljöanpassad lekplatsutveckling för Vindögatans förskola
Authors:Layton, Robin
Supervisor:Gustafsson, Eva-Lou
Examiner:Bensch, Åsa
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2016
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY001 Landscape Engineer Programme 180 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:lekplats, miljö, miljöcertifiering, barns utveckling, förskolegård
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-5459
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-5459
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Nature conservation and land resources
Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:15 Jun 2016 12:45
Metadata Last Modified:15 Jun 2016 13:01

Repository Staff Only: item control page