Home About Browse Search
Svenska


Wogel, Emma, 2014. Drivkrafter till den lokala maten : nätverket på Bondens egen Marknad i Uppsala. First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX ( G2F). Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development

[img]
Preview
PDF
448kB

Abstract

I en tid där allt fler små lantbruk läggs ner till fördel för storskaliga gårdar har motreaktioner som Bondens egen Marknad vuxit fram. Den här kandidatuppsatsen är en samhällsvetenskaplig studie utförd genom kvalitativa metoder. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt som Bondens egen Marknad i Uppsala hjälper småskaliga producenter.
Producenterna får ta del av en mängd fördelar genom sin försäljning på marknaden. På marknadsplatsen får de direkt kundkontakt med kunden, vilket öppnar upp för nya försäljningskanaler och ger producenten chansen att få feedback på sina produkter. Att vara en del av marknaden ger deras produkter en ”kvalitetsstämpel”. Producenterna kan på marknaden ta ut ett högre pris för sina produkter och får därmed en större ekonomisk vinning. Att vara en del av marknaden för även med sig praktiska fördelar för företagen. På marknaden får de tillgång till sälja på en attraktiv plats, får del av marknadsföringen för marknaden och det blir mer attraktivt för kunden att flera producenter säljer tillsammans. Varumärket Bondens egen Marknad är välkänt och står för samma värden och principer över hela landet. Det unika konceptet gör att både kund och producent vet vad som förväntas av dem på marknadsplatsen.
Försäljningen på marknaden är en del av en diversifiering av försörjningsstrategier för producenterna. Försäljningen på marknaden är ofta en nyckelstrategi för att komma ut till kund och utveckla samarbeten med producenter. Kontakten på marknaden öppnar upp för nya försäljningskanaler, som gårdsbutik eller försäljning till restauranger och butiker.
Bondens egen Marknad i Uppsala fungerar som ett nätverk både på och utanför marknadsplatsen. Producenterna hjälper varandra, kund och producent skapar en kontakt och producenterna blir tillsammans en starkare enhet gentemot sina konkurrenter, som de själva ser som de storskaliga producenterna som säljer varor av lägre kvalitet till ett lägre pris.

Main title:Drivkrafter till den lokala maten
Subtitle:nätverket på Bondens egen Marknad i Uppsala
Authors:Wogel, Emma
Supervisor:Hajdu, Flora
Examiner:Gunnarsdotter, Yvonne
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2014
Level and depth descriptor:First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX
Student's programme affiliation:NY007 Agriculture Programme - Rural Development 270 HEC
Department:(NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development
(LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development
Keywords:nätverk, marknad, lokalmat, Bondens egen Marknad
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3607
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3607
Subjects:Agricultural research
Agricultural economics and policies
Rural population
Language:Swedish
Deposited On:22 Aug 2014 14:23
Metadata Last Modified:22 Aug 2014 14:23

Repository Staff Only: item control page