Wogel, Emma, 2014. Drivkrafter till den lokala maten : nätverket på Bondens egen Marknad i Uppsala. First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX ( G2F). Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
448kB |
Abstract
I en tid där allt fler små lantbruk läggs ner till fördel för storskaliga gårdar har motreaktioner som Bondens egen Marknad vuxit fram. Den här kandidatuppsatsen är en samhällsvetenskaplig studie utförd genom kvalitativa metoder. Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt som Bondens egen Marknad i Uppsala hjälper småskaliga producenter.
Producenterna får ta del av en mängd fördelar genom sin försäljning på marknaden. På marknadsplatsen får de direkt kundkontakt med kunden, vilket öppnar upp för nya försäljningskanaler och ger producenten chansen att få feedback på sina produkter. Att vara en del av marknaden ger deras produkter en ”kvalitetsstämpel”. Producenterna kan på marknaden ta ut ett högre pris för sina produkter och får därmed en större ekonomisk vinning. Att vara en del av marknaden för även med sig praktiska fördelar för företagen. På marknaden får de tillgång till sälja på en attraktiv plats, får del av marknadsföringen för marknaden och det blir mer attraktivt för kunden att flera producenter säljer tillsammans. Varumärket Bondens egen Marknad är välkänt och står för samma värden och principer över hela landet. Det unika konceptet gör att både kund och producent vet vad som förväntas av dem på marknadsplatsen.
Försäljningen på marknaden är en del av en diversifiering av försörjningsstrategier för producenterna. Försäljningen på marknaden är ofta en nyckelstrategi för att komma ut till kund och utveckla samarbeten med producenter. Kontakten på marknaden öppnar upp för nya försäljningskanaler, som gårdsbutik eller försäljning till restauranger och butiker.
Bondens egen Marknad i Uppsala fungerar som ett nätverk både på och utanför marknadsplatsen. Producenterna hjälper varandra, kund och producent skapar en kontakt och producenterna blir tillsammans en starkare enhet gentemot sina konkurrenter, som de själva ser som de storskaliga producenterna som säljer varor av lägre kvalitet till ett lägre pris.
Main title: | Drivkrafter till den lokala maten |
---|---|
Subtitle: | nätverket på Bondens egen Marknad i Uppsala |
Authors: | Wogel, Emma |
Supervisor: | Hajdu, Flora |
Examiner: | Gunnarsdotter, Yvonne |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2014 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX |
Student's programme affiliation: | NY007 Agriculture Programme - Rural Development 270 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | nätverk, marknad, lokalmat, Bondens egen Marknad |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3607 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3607 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Agricultural research Agricultural economics and policies Rural population |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 22 Aug 2014 14:23 |
Metadata Last Modified: | 22 Aug 2014 14:23 |
Repository Staff Only: item control page