Rybell, Dennis and Westmalm, Malin, 2011. Vad har ridlärare för erfarenheter kring mobbning på ridskola? . First cycle, G1E. Uppsala: SLU, Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry (until 231231)
|
PDF
126kB |
Abstract
Mobbning är ett ökat problem bland barn och ungdomar. Under år 2010 ökade anmälningarna till skolinspektionen med 47 % från föregående år. Enligt Barnombudsmannen är det viktigt att inte bara se det som ett skolproblem utan också som ett samhällsproblem. I ett tidigare arbete om mobbning på Sveriges ridskolor visar resultatet att mobbning förekommer på mer än hälften av ridskolorna.
Syftet med vår studie var att ta reda på hur sex verksamhetsansvariga ridskolechefer med ridlärarutbildning, ser på fenomenet mobbning. Studien hade tre frågeställningar, Vad har ridlärare för erfarenheter kring mobbning på ridskola? Vad är mobbning enligt ridlärarna? Finns det någon plan för åtgärder eller förebyggande arbete mot mobbning?
Studien var av kvalitativ karaktär. Ridlärarna valdes ut genom en geografisk tillgänglighet med fem mils avstånd ifrån Strömsholm. Intervjuerna utfördes med båda studenterna närvarande och spelades in. Respondenterna behandlades konfidentiellt i studiens resultat.
Resultatet visade att hälften av respondenterna hade upplevt mobbning på ridskola. De hade varierande erfarenheter av ämnet och tog framförallt upp saker som utanförskap, utfrysning och att ungdomarna är elaka mot varandra. Deras syn och definiering av mobbning såg ut på lite olika sätt, men alla ansåg att mobbning var någonting negativt. Hälften av respondenterna hade en handlingsplan mot mobbning. Som åtgärder och förebyggande arbete framgick det att aktiviteter, avsutten verksamhet, ungdomssektion och ungdomsledarkurser var något många använde sig av. Flera av respondenterna upplevde att det var viktigt att det fanns någon som är med barnen och ungdomarna i stallet.
I studien framgick det att kunskap om mobbning fanns på ridskolor, men den var varierande beroende på erfarenheter. Det förebyggande arbetet för att motverka mobbning var viktigt och något många arbetade aktivt med. Mobbning av olika slag förekom på ridskolor och ridlärarna ansåg att det var någonting negativt.
Main title: | Vad har ridlärare för erfarenheter kring mobbning på ridskola? |
---|---|
Authors: | Rybell, Dennis and Westmalm, Malin |
Supervisor: | Thorell, Gabriella |
Examiner: | Steninger, Åsa |
Series: | Hippologiskt examensarbete / Sveriges lantbruksuniversitet, Hippologenheten |
Volume/Sequential designation: | 409 |
Year of Publication: | 2011 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G1E |
Student's programme affiliation: | VY006 Equine Studies Programme - Riding Instruction 120 HEC |
Supervising department: | (VH) > Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry (until 231231) |
Keywords: | Ridskoleverksamhet, ridinstruktör, utanförskap |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-717 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-717 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Animal husbandry Social sciences, humanities and education |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 07 Nov 2011 14:23 |
Metadata Last Modified: | 20 Apr 2012 14:23 |
Repository Staff Only: item control page