Home About Browse Search
Svenska


Alex, Jacqueline and Forsberg, Anja, 2010. Ridinstruktörers syn på den sociala relationen mellan dem och deras elever. First cycle, G1E. Uppsala: SLU, Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry (until 231231)

[img]
Preview
PDF
146kB

Abstract

REFERAT
Syftet med detta arbete är att försöka ta reda på den bästa balansen i kontakten mellan ridlärare och ridelev, för att rideleven skall lära sig optimalt och att ridläraren samtidigt ska må bra i sin yrkesroll. Som en fortsättning på liten studie gjord av oss, Jacqueline Alex och Anja Forsberg under vårt första utbildningsår 2008 (Bilaga 2), med titeln ”Att lära ut” ville vi fördjupa oss i frågeställning enligt följande:
Behöver ridläraren ha en privat relation med sina ridelever, för att få en bra effekt i sin ridundervisning? Vilka komplikationer uppstår när ridläraren blir för privat? Hur hittar man balansen mellan att ha en god kommunikation med sina ridelever utan att bli för privat?”
Det som till exempel kan hända är att rideleven berättar om privata problem som inte ridläraren har utbildning i att hantera eller att eleven kan tappa respekten för läraren om den blir för mycket kompis med sina elever.
Huvudsakligen har djupintervjuer gjorts som en kvalitativ studie, för att få veta mer förutsättningslöst hur ridlärarna resonerar kring dessa frågeställningar. Ridlärare med olika erfarenhet intervjuades för att få spridning på materialet. En Mp3-spelare användes för att spela in under intervjuerna, samtidigt som svaren skrevs ner, även följdfrågor skrevs ner. För att få mer faktabakgrund till arbetet har tidigare studier om pedagogik och ridundervisning lästs (referenslista).
Det som är genomgående i resultatet är att det är bra att ha en öppen och kravlös kommunikation med sina ridelever för att man ska nå fram och skapa en trygg atmosfär i ridhuset. Ridlärarens uppgift är att skapa en trygg och trevlig atmosfär för rideleverna innan ridläraren kan börja lära ut.
Hälften av de ridlärare som intervjuats har någon gång upplevt att de blivit för privata med sina ridelever. Det är väldigt individuellt vad ridläraren anser vara för privat, men erfarenhet lär man sig vart gränsen går och då kan man få en väldigt bra relation med sina ridelever utan att det blir för mycket.
De flesta av ridlärarna i studien var överens om att det vore mycket bra att ha en form av mentor när man börjar som ridlärare, någon att vända sig till om man stöter på problem med relationen mellan ridlärare och ridelev.

Main title:Ridinstruktörers syn på den sociala relationen mellan dem och deras elever
Authors:Alex, Jacqueline and Forsberg, Anja
Supervisor:Lundesjö Kvart, Susanne
Examiner:Steninger, Åsa
Series:Hippologiskt examensarbete / Sveriges lantbruksuniversitet, Hippologenheten
Volume/Sequential designation:394
Year of Publication:2010
Level and depth descriptor:First cycle, G1E
Student's programme affiliation:VY006 Equine Studies Programme - Riding Instruction 120 HEC
Supervising department:(VH) > Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry (until 231231)
Keywords:relation, inlärning, lärande
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-97
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-97
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Social sciences, humanities and education
Language:Swedish
Deposited On:03 May 2011 13:41
Metadata Last Modified:20 Apr 2012 14:19

Repository Staff Only: item control page