Home About Browse Search
Svenska


Tillberg, Petter, 2025. Drivningsentreprenörers tillämpning av indexreglering i avtal : en enkätstudie om omfattning, skillnader och förbättringsområden. Second cycle, A2E. Umeå: SLU, Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

[img] PDF
1MB

Abstract

Drivningsentreprenörer inom svenska skogsindustrin har under de senaste åren påverkats av stora kostnadsökningar till följd av globala händelser. Pandemier och krig i omvärlden har medfört störningar i logistikflöden och råvarutillgångar vilket i sin tur har bidragit till kraftiga prisökningar på drivmedel. För att säkerställa en mer rättvis och förutsägbar kostnadsjustering i avtalen mellan entreprenörer och uppdragsgivare finns det ett ökat behov av standardisering och tydligare riktlinjer.
Indexreglerade avtal och drivmedelsklausuler kan användas för att hantera dessa kostnadsvariationer. Tillämpningen av det verkar dock variera stort inom skogsindustrin.
Skillnader kopplade till entreprenörernas förutsättningar gällande företagsstorlek, verksamhetsområde respektive huvudsaklig uppdragsgivare kan vara faktorer som påverkar
tillämpningen.
Tydligare avtal och mer enhetlig tillämpning av indexreglering skulle kunna förbättra affärsrelationen mellan uppdragsgivare och entreprenörer.
Sambandet mellan entreprenörers ekonomiska förutsättningar och tillämpningen av indexreglerade avtal är tidigare inte kartlagt. Syftet med denna studie var att kartlägga hur skogsentreprenörer använder indexreglerade avtal och drivmedelsklausuler, jämföra användningen mellan entreprenörer med olika förutsättningar och identifiera eventuella problemområden.
Studien bygger på en enkät som skickats ut till 1200 slumpmässigt utvalda drivningsentreprenörer. Studien visade att användningen av indexreglerade avtal varierar beroende på entreprenörernas omsättning, geografiska verksamhetsområde och typ av uppdragsgivare. Studien belyser vikten av entreprenörernas tillämpning av indexerade avtal för att hantera kostnadsförändringar. Av de svarande entreprenörerna uppgav 64% att de använder indexreglerade avtal idag, men studien noterar att de svarande anser att det finns osäkerheter kring hur det faktiskt fungerar.
Av de som har indexreglerade avtal har 71% indexerat drivmedelskostnader respektive 50% som indexerat räntekostnader. Indexreglering för löner, reparation & service respektive avskrivningar verkar dock inte ske i samma omfattning. Mängden årlig förbrukning av drivmedel spelar en viktig roll i entreprenörers inställning till att använda indexerade avtal.
Entreprenörer med skogsbolag och skogsägarförening som huvudsaklig uppdragsgivare samt entreprenörer med högre omsättning använder oftare indexreglering. Entreprenörer i Norrland och Svealand tillämpar indexreglering för drivmedelskostnader oftare med en separat drivmedelsklausul. Entreprenörer i Götaland indexerar i stället drivmedel genom ett sammanvägt index, till exempel skogsmaskinsindex. Denna studie kunde inte styrka att det finns någon koppling mellan entreprenörers rörelsemarginal eller verksamhetsområde och användning av indexerade avtal men visar att mindre företag i lägre utsträckning använde indexreglerade avtal. Det kan tyda på osäkerhet eller avsaknad av tydliga riktlinjer eller att de föredrar andra avtalsförhandlingar.

,

Logging contractors within the Swedish forest industry have, in recent years, been affected by significant cost increases as a result of global events. Pandemics and wars around the world have caused disruptions in logistics flows and the availability of raw materials, which in turn have contributed to sharp increases in fuel prices. To ensure fairer and more predictable cost adjustments in agreements between contractors and clients, there is an increased need for standardization and clearer guidelines.
Indexed contracts and fuel clauses can be used to manage these cost variations. However, their application appears to vary widely within the forest industry. Differences related to the contractors’ conditions, such as company size, operational area, and main client, could be factors
that influence the use of such mechanisms.
Clearer contracts and a more uniform application of index regulation could improve the business relationship between clients and contractors. A connection between contractors’ financial conditions and the use of indexed contracts has not previously been mapped. The aim of this study was to investigate how forest contractors use indexed contracts and fuel clauses, to compare the usage between contractors with different circumstances, and to identify potential problem areas.
The study is based on a survey sent to 1,200 randomly selected logging contractors. The results showed that the use of indexed contracts varies depending on the contractors’ turnover, geographical area of operation, and type of main client. The study highlights the importance of
contractors using indexed agreements to manage cost changes. Among the responding contractors, 64% stated that they currently use indexed contracts, though there is uncertainty about how they actually work in practice.
Of those who have index-regulated contracts, 71% have indexed fuel costs and 50% have indexed interest costs. Index regulation for wages, repairs & maintenance and depreciation does not seem to occur to the same extent. The amount of annual fuel consumption plays an important role in
contractors’ attitudes towards using indexed contracts.
Contractors whose main clients are forest companies or forest owner associations, as well as those with higher turnover, are more likely to apply index regulation. Contractors in Norrland and Svealand more often regulate fuel costs using a separate fuel clause. Contractors in Götaland, on the other hand, tend to index fuel through a composite index, such as the Swedish Forest Machine
Index (Skogsmaskinsindex).
This study could not confirm any link between contractors’ operating margins or business area and the use of indexed contracts, but it does show that smaller companies apply index regulation to a lesser extent. This may indicate uncertainty or a lack of clear guidelines or that they prefer other forms of contract negotiation.

Main title:Drivningsentreprenörers tillämpning av indexreglering i avtal
Subtitle:en enkätstudie om omfattning, skillnader och förbättringsområden
Authors:Tillberg, Petter
Supervisor:Kronholm, Thomas
Examiner:Erlandsson, Emanuel
Series:Rapport från Institutionen för skogens biomaterial och teknologi
Volume/Sequential designation:2025:1
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:1140A Master of Science in Forestry, 300.0hp
Supervising department:(S) > Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)
Keywords:index, skogsmaskinsindex, drivmedel, drivmedelsklausul, skogsentreprenör, enkätundersökning, ekonomi
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21642
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21642
Language:Swedish
Deposited On:09 Sep 2025 08:57
Metadata Last Modified:10 Sep 2025 01:05

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics