Home About Browse Search
Svenska


Hägerstrand, Tova and Nilsson, Sara, 2025. Hur djurhälsopersonalens hantering av katt påverkar ägarens klinikupplevelse. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS)

[img] PDF
1MB

Abstract

Bakgrund: Katter som kommer till en veterinärklinik för behandling kan ofta vara utsatta för flera stressande händelser. Stresspåverkan kan påbörja redan i hemmet och i samband med transport och kan i vissa fall leda till att kattägare väljer att inte ta sina katter till kliniken för vård. Studier har genomförts som påvisar att kattägare som avvaktar eller uteblir från klinikbesök riskerar att utsätta sina katter för onödigt lidande. Genom att undvika regelbundna undersökningar och besök, ökar risken att behandlingsbara åkommor missas. Syftet med detta kandidatarbete är att undersöka hur medvetenheten kring stressreducerande hanteringsmetoder gentemot ägarens katt påverkar djurägarupplevelsen under klinikbesök samt om det påverkar kattägarens compliance.
Urval: Kattägare som besökt en veterinärklinik under sin katts levnadstid. Totalt 31 respondenter deltog i studien och totalt 24 svar var möjliga att använda vid analys.
Metod: En enkätundersökning utformades för att utreda kattägares kompetens inom stressreducerande metodik samt kattägares upplevelse av sin egen och sin katts stressnivåer i samband med ett klinikbesök. Enkäten publicerades i sju Facebook-grupper riktade till kattägare av både raskatter och huskatter, inklusive i en av författarnas egna flöden.
Resultat: Generellt verkar kattägarens kunskaper inom stressreducerande metoder inte påverka klinikupplevelsen lika mycket som kattägarens egen tendens till stress. Studien identifierade tre antal områden för diskussion. Dessa omfattar:
1)Djurhälsopersonalens kompetens inom stressreducerande metoder: Av respondenterna angav62,5 % att djurhälsopersonalens kompetens inom stressreducerande metoder påverkade deras val av klinik. Detta trots att respondenternas egen kunskap inom stressreducerande metoder inte påvisade en större påverkan på kvaliteten på deras klinikupplevelse.
2)Kommunikation: Endast 37,5 % av respondenterna uppgav att de hade fått råd gällandestressreducerande metoder att använda sig av vid behandling i hemmet.
3)Compliance: Av de respondenter som avgav att de fått råd kring stressreducerande metoderangav endast 11 % att råden fungerade mycket bra och 44 % att råden fungerade bra. Denna upplevelse är mycket subjektiv och det finns värde i att forska mer kring compliance i frågor gällande stressreducerande metoder vid behandling i hemmet.
Konklusion: Studien visade att det som verkade påverka kattägare mest var hur de upplever att deras katt mår under besöket på kliniken. En katt som upplevdes vara stressad, ha ont eller vara rädd ledde till högre stress hos hälften av de responderande kattägarna, medan en katt som upplevdes som arg inte påverkade kattägaren i lika stor utsträckning. Resultaten indikerade även att kattägarna påverkas av hur djurhälsopersonalen hanterar deras katt. För att kunna dra några säkra slutsatser om vad som påverkar kattägares upplevelse av klinikbesök behövs ytterligare forskning inom ämnet utifrån en större urvalsgrupp.

,

Background: Cats that come to a veterinary clinic for treatment often experience some level of stress. Cats that come to a veterinary clinic for treatment can often be exposed to several stressful events. The impact of stress can begin at home and during transport and can in some cases lead to cat owners choosing not to take their cats to the clinic for care. Studies have been conducted that show that cat owners who wait or miss clinic visits risk exposing their cats to unnecessary suffering. By avoiding regular examinations and visits, the risk of missing treatable conditions increases. The aim of this study is to investigate how awareness of stress-reducing handling methods towards the owner's cat affects the cat owner's experience during clinic visits and, whether it affects the cat owner's compliance, and whether there is any difference in the level of knowledge of domestic cat owners and purebred cat owners regarding stress-reducing methods.
Sample: Cat owners who have visited a veterinary clinic during their cat's lifetime. A total of 31 respondents participated in the study and a total of 24 answers were possible to use in analysis.
Method: A survey was designed to investigate cat owners' competence in stress-reducing methods and cat owners' experience of their own and their cat's stress levels in connection with a clinic visit. The survey was published in seven Facebook-groups aimed towards cat owners of both purebred cats and domestic cats, including in one of the authors' own social media feeds.
Results: In general, the cat owner's knowledge of stress-reducing methods does not seem to affect the clinic experience as much as the cat owner's own tendency to stress. The study identified three areas for discussion. These include:
1)Animal health personnel's competence in stress-reducing methods: 62.5% Oof the respondents62.5 % stated that the animal health personnel's competence in stress-reducing methods influenced their choice of clinic. This is despite the fact that the respondents' own knowledge ofin stress-reducing methods did not demonstrate a major impact on the quality of their clinic experience.
2)Communication: Only 37.5 % of respondents stated that they had received advice regardingstress-reducing methods to use during home treatment.
3)Compliance: Of the respondents who stated that they received advice on stress-reducingmethods, only 11 % stated that the advice worked very well and 44 % that the advice worked well. This experience is very subjective and there is value in researching more about compliance in questions regarding stress-reducing methods during home treatment.
Conclusion: The study showed that what seemed to affect cat owners the most was how they perceived their cat’s wellbeing during the visit to the clinic. A cat that was perceived to be stressed, in pain or afraid led to higher stress in half of the responding cat owners, while a cat that was perceived to be angry did not affect the cat owner to the same extent. The results also indicated that cat owners are affected by how animal health personnel handle their cat. In order to draw any firm conclusions about what affects cat owners' experience of clinic visits, further research on the subject is needed based on a larger sample group.

Main title:Hur djurhälsopersonalens hantering av katt påverkar ägarens klinikupplevelse
Authors:Hägerstrand, Tova and Nilsson, Sara
Supervisor:Hammarberg, Ann
Examiner:Olsén, Lena
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:VY010 Veterinary Nursing Programme, 180.0hp
Supervising department:(VH) > Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS)
Keywords:Stresshantering, katt, klinikupplevelse, stressreducerande metoder, kattägare
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21289
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21289
Language:Swedish
Deposited On:28 Jul 2025 11:42
Metadata Last Modified:30 Jul 2025 07:39

Repository Staff Only: item control page