Sjösten Andersson, Moa and Torstensson, Linnea, 2025. Den nya skolträdgården - en plats för nyfikenhet, utforskande och upptäckt : gestaltningsförslag för Uppsala Waldorfskolas skolträdgård. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
7MB |
Abstract
Befolkningsmängden i Sverige ökar samtidigt som barnens friyta minskar. Därför finns ett växande behov av välfungerande och grönskande utemiljöer för barn. För många barn är skolgården den enda utemiljön de vistas i regelbundet, vilket ställer krav på att den är ändamålsenlig och välfungerande ur ett pedagogiskt-, socialt- och förvaltningsperspektiv. Grönskande och mångfunktionella skolgårdar ses idag som hållbara lösningar för att bemöta dessa behov, men samspelet mellan pedagogik, sociala kvalitéer och förvaltning är komplext och det finns vissa utmaningar för att resultatet ska bli välfungerande och hållbart. Det finns pedagoger som tar initiativ till att starta upp och förvalta en skolträdgård, vilket innebär att de får axla ett ansvar som de inte är utbildade att hantera. Det finns ett behov av fler goda exempel på skolträdgårdar, som inspiration för pedagoger, för landskapsarkitekter och beslutsfattare.
Det här arbetet är ett förslag på en omgestaltning av Uppsala Waldorfskolas befintliga skolträdgård, en fristående grundskola för årskurs F-9. Skolans målsättning är att skolträdgården ska utgöra ett nav för all utomhuspedagogik och samtidigt fylla ett rekreationellt syfte för skolans mellan- och högstadieelever som får vistas där under raster. Syftet med arbetet är således att ta fram ett gestaltningsförslag för Uppsala Waldorfskolas skolträdgård som uppfyller deras nuvarande behov och som kan utvecklas för att uppfylla framtida behov. Ur ett bredare perspektiv syftar gestaltningen till att exemplifiera hur en skolträdgård kan utformas med utrymme för både rekreativa och pedagogiska funktioner med ett fokus på funktionell förvaltning.
Arbetet bygger på skrivbordsstudier, platsbesök, dialoger med intressenter, studiebesök på en aktiv skolträdgård samt samtal med yrkesverksamma inom förvaltningssektorn. Detta arbete har tillsammans med ett aktivt pendlande mellan skiss- och analysarbete resulterat i ett gestaltningsförslag som presenteras på fyra planscher (format A1) samt denna reflekterande kappa. Konceptet för gestaltningen har varit “Kurragömma” som hämtats ur waldorfpedagogiken, där nyfikenhet, utforskande och upptäckt står i centrum. Utifrån konceptet valdes sedan de gestaltningsprinciper ut som varit vägledande i gestaltningsprocessen.
Ambitionen är att detta arbete kan få beslutsfattare, på kommunala såväl som fristående skolor att se fördelarna med och vilja satsa på skolträdgårdar och inkludera dessa tidigt i planeringsprocessen av skolgårdar. Ett aktivt och levande samspel mellan planerare, skolverksamheter och förvaltare kan vara en bra framgångsfaktor.
,Sweden's population is growing, while children's access to outdoor space is decreasing. As a result, there is an increasing need for well-functioning and green outdoor environments for children. For many children, the schoolyard is the only outdoor environment they regularly use. This places demands on the schoolyard to be purposeful and functional from educational, social, and maintenance perspectives. Today, green and multifunctional schoolyards are viewed as sustainable solutions to meet these needs. However, the interaction between pedagogy, social qualities, and management is complex, and there are certain challenges in achieving an outcome that is both functional and sustainable. There are educators who take the initiative to establish and manage a school garden, which means they have to shoulder a responsibility that they are not trained to handle. There is a need for more good examples of school gardens, as inspiration for educators, for landscape architects and decision-makers.
This work is a proposal for a redesign of the Uppsala Waldorf School's existing school garden, an independent school for grades F–9. Their aim is for the garden to become a central hub for all outdoor education, while also serving a recreational function for the school’s middle and upper school students during breaks. The purpose of our work has therefore been to develop a design proposal for Uppsala Waldorf School's garden that meets their current needs and has the potential to adapt to future demands. In a broader sense, the aim is to exemplify how a school garden can be designed to accommodate both recreational and educational purposes, with a strong focus on functional maintenance.
The work is based on desk studies, site analysis, dialogues with stakeholders, a study visit to an active school garden, and conversations with professionals in the field of landscape maintenance. This process, combined with an iterative approach alternating between sketching and analysis, resulted in a design proposal that is presented on four posters (format A1) and this reflective report. The concept guiding the design is “Hide and Seek,” inspired by Waldorf pedagogy, where curiosity, exploration, and discovery are central. From this concept, we derived the design principles that have steered the process.
The ambition is that this work can get decision-makers, both in public and independent schools, to see the benefits of and invest in school gardens, and how to ensure they are included early in the planning stages of schoolyards. An active and lively interaction between planners, school operations and administrators can be a good success factor.
Main title: | Den nya skolträdgården - en plats för nyfikenhet, utforskande och upptäckt |
---|---|
Subtitle: | gestaltningsförslag för Uppsala Waldorfskolas skolträdgård |
Authors: | Sjösten Andersson, Moa and Torstensson, Linnea |
Supervisor: | Robling, Anna |
Examiner: | Åkerblom, Petter and Wisselgren, Maria |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | landskapsarkitektur, gestaltning, skolträdgård, rekreation, pedagogik, förvaltning, mångfunktionalitet, analys genom syntes |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500982 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500982 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Additional Information: | Arbetet består av två delar, en kappa (A4) och planscher (A1), publicerade i ett och samma dokument. |
Deposited On: | 24 Jun 2025 14:53 |
Metadata Last Modified: | 25 Jun 2025 01:03 |
Repository Staff Only: item control page