Roos, Linnéa and Strömberg, Ulrika, 2025. Förskolegårdar i samspel med naturen : förskolepedagogers åsikter om säkerhetsaspekter i naturlika lekmiljöer påverkas av tidigare erfarenheter och förskolegårdens nuvarande utformning. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
3MB |
Abstract
Leken är grundläggande för barns fysiska-, mentala-, och sociala utveckling. Under de senaste femtio åren har barns rörelsefrihet minskat, vilket innebär att de i allt mindre utsträckning kan välja var och hur de vill leka. De flesta lekplatser, såväl som förskolegårdar, är utformade med traditionella, konstruerade lekredskap med specifika syften, vilket begränsar barns möjligheter till kreativ och utforskande lek. Forskning visar att barns fria lek gynnas av naturmiljöer, där leken blir programmerad, individanpassad och engagerar alla sinnen.
I dagens samhälle tillbringar barn en stor del av sina första fem år på förskolan. Därför blir förskolegårdarna en central plats för barnens fria utomhuslek. Denna studie undersöker förskolepedagogers perspektiv av att införa naturmiljöer på förskolegårdar, med fokus på hur deras riskbedömning förhåller sig till värdet av naturmiljöer i barns utveckling. Pedagogernas bedömningar och åsikter samlades in genom en enkät som stod som grund för vår studie.
Resultatet visar att pedagogerna generellt är positiva till naturelement i förskolemiljön. De pedagoger som redan har inslag av naturmiljöer på sina förskolegårdar uttrycker en stark positiv inställning, medan de som saknar starka naturelement påvisar högre grad av oro för olycksrisker. Det framkommer en högre grad av osäkerhet kring vatten än andra naturliga lek-element, där oro över olycksrisker och personalbrist för att minimera skador och olyckor lyfts fram som centrala faktorer för osäkerheten.
För framtida studier föreslår vi en vidare undersökning av hur vattenelement kan integreras på ett tryggt sätt för förskoleverksamheter, med hjälp av olika säkerhetsåtgärder. Förslaget baseras på forskning som belyser hur barn gynnas av naturlek både på kort och lång sikt, vilket även stöds av pedagogernas generella positiva inställning till naturmiljöer i förskolan. Vi ser vikten av att naturelement får närvara på förskolegårdar från ett tidigt stadium, då forskning lyfter fram dess positiva inverkan på barns utveckling och lärande.
,Play is fundamental for children's physical-, mental- and social development. Children's independence has been reduced in the past fifty years, which means they no longer have the same opportunities to choose where and how they play. Most playgrounds, as well as preschool playgrounds are designed with traditional, constructed equipment with specific purposes, which limits opportunities for creative and explorational play. Research shows that children's free play benefits from natural environments, where play is unprogrammed, individual and engages all senses.
In our current society children spend a big part of their first five years in preschool. The preschool playground therefore plays a big part in the child’s outside play experience. This study examines preschool teachers' perspectives of implementing natural play environments in preschool playgrounds, with a focus on their risk evaluations and the benefits of nature-elements in children's development. The teachers' assessments and opinions were collected through a survey that became the foundation of our study.
The results demonstrated generally positive feedback to the various nature environments from the preschool teachers. The teachers that already have strong nature elements on their preschool’s playground exhibited a higher degree of positive responses while the preschools that lacked in nature elements were generally more worried about accidents. There was a higher degree overall about the presence of water, concerns were raised about accidents and a staff shortage regarding minimising risks.
Topics for future studies would be how water elements can be implemented in a way that is regarded as safe for preschool, with the help of safety measures. This proposition is based on research regarding how children benefit from nature play in the short and long term, which the generally positive response from the preschool teachers to natural environments support. We see the importance of natural environments from an early stage in preschool, as the research supports its benefits in children's development and learning.
Main title: | Förskolegårdar i samspel med naturen |
---|---|
Subtitle: | förskolepedagogers åsikter om säkerhetsaspekter i naturlika lekmiljöer påverkas av tidigare erfarenheter och förskolegårdens nuvarande utformning |
Authors: | Roos, Linnéa and Strömberg, Ulrika |
Supervisor: | Åkerblom, Petter |
Examiner: | Hoff, Viveka |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | naturlek, förskola, riskfylld lek, lekotop, barns utveckling |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500910 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500910 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 25 Apr 2025 07:15 |
Metadata Last Modified: | 26 Apr 2025 01:02 |
Repository Staff Only: item control page