Barmark Jardelid, Emmy, 2025. Bristfällig efterlevnad : en utvärdering av Uppsalas fristående och kommunala förskolors utemiljöer samt deras efterlevnad av riktlinjer. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
2MB |
Abstract
I detta kandidatarbete undersöks likheter och skillnader mellan fristående och kommunala förskolegårdar i ett avgränsat område i Uppsala kommun. Vidare undersöks huruvida förskolegårdarna i området efterlever de lokala och nationella riktlinjer som finns att tillgå. De riktlinjer som använts i jämförelsen är Boverkets, Skolverkets läroplan och Uppsala kommuns. Studien använder två bedömningsverktyg för att analysera förskolegårdarna: OPEC (Outdoor Play Environment Category) och Boverkets checklista “Rusta utemiljön vid skola och förskola för bättre lärande och ökat välbefinnande”. OPEC-modellen är mer övergripande och bedömer yta, andel växtlighet och topografi samt variation medan Boverkets checklista bedömer detaljer på gården såsom trygghet, inkludering och kreativitet.
Studiens resultat visar att det finns en del likheter, men främst skillnader, mellan de olika förskoletyperna och att det finns ett visst mönster. Vidare påvisar studien att ingen av förskoletyperna är särskilt bra på att efterleva riktlinjerna vare sig det gäller storleken på gården eller gårdskvaliteterna. Det betyder att förskolegårdarna inte ger barnen de bästa förutsättningarna för lek vilket kan påverka deras utveckling och välmående.
This thesis examines the similarities and differences between privately-run and municipality-run preschool playgrounds within a defined area in Uppsala municipality. Furthermore, it investigates whether the playgrounds in this area adhere to local and national guidelines. The guidelines used for comparison are those of Boverket, Skolverkets curriculum and Uppsala municipality.The study uses two tools to analyze the preschool playgrounds: OPEC (Outdoor Play Environment Category) and Boverkets checklist "Equipping the outdoor environment at schools and preschools for better learning and increased well-being." The OPEC model demonstrates an overview and is assessing area, proportion of vegetation, topography, and overall variation. Boverkets checklist evaluates specific aspects of the playground, such as safety, inclusion, and opportunities for creativity.
The result of the study indicates that there are some similarities, but primarily differences, between the two different types of preschools. Furthermore the study demonstrates that neither type of preschool is adhering to the guidelines presented in the theoretical framework. This implies that the preschool playgrounds are not providing children with the best conditions for play, which may impact their development and well-being.
Main title: | Bristfällig efterlevnad |
---|---|
Subtitle: | en utvärdering av Uppsalas fristående och kommunala förskolors utemiljöer samt deras efterlevnad av riktlinjer |
Authors: | Barmark Jardelid, Emmy |
Supervisor: | Åkerblom, Petter |
Examiner: | Qviström, Mattias |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Förskolor, förskolegårdar, OPEC, utemiljöer, fristående förskolor, kommunala förskolor |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500925 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500925 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 29 Apr 2025 06:06 |
Metadata Last Modified: | 30 Apr 2025 01:01 |
Repository Staff Only: item control page