Magnusson, Johanna and Wolter, Johanna, 2025. Ljuset i tunneln : ett gestaltningsförslag om hur nedgrävning av järnvägen kan främja klimatanpassning och hållbar stadsplanering. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
25MB |
Abstract
Klimatförändringar är ett faktum, och alla sektorer behöver arbeta med klimatanpassning i städerna för att öka motståndskraften mot kommande värmeböljor och kraftig nederbörd. I detta projekt presenteras ett alternativ till förändrad markanvändning under förutsättningen att järnvägen gick under mark istället för över mark. Dessutom undersöks huruvida detta hade kunnat bidra till att Uppsala blir en stad med högre krontäckning och effektivare dagvattenhantering där vattnet kan användas som bevattning för vegetationen. Resultatet visar att genom gräva ned järnvägen finns det nu plats för 29 nya byggnader, 11 kvarter, 18500 kvm av ny parkmark samt 199 nya gatuträd. Detta leder till att staden läker ihop då barriäreffekten byggs bort, fler sociala värden erbjuds samtidigt som att krontäckningen ökar. Dessutom har en park i projektområdet gestaltats i högre detaljeringsgrad. Där presenteras ett förslag för hur dagvatten hanteras med ytlig infiltration genom rännor och ett underjordigt system där man använder ett förstärkningslager för att förvara och bevattna växtbäddar.
,Climate changes are a fact, and every sector needs to work with climate adaptation in the cities to strengthen the resilience against coming heat waves and powerful downpours. This project introduces an alternative to changes of land uses in the scenario where the railroad will be buried underground. Furthermore, it is being investigated if this could contribute to making Uppsala a more climate-adapted city with higher canopy cover and efficient stormwater management where the water can be used for irrigation of vegetation. The result shows that by burying the railway, there is now space for 29 new buildings, 11 blocks, 18500 sqm of new parkland, 199 new street trees. This leads to the city healing as the barrier effect is removed, more social values are offered, and the canopy coverage increases. Additionally, a park in the project area has been designed in greater detail. There is a proposal for how stormwater is managed with surface infiltration through gutters and an underground system where a reinforcement layer is used to store and irrigate plant beds.
Main title: | Ljuset i tunneln |
---|---|
Subtitle: | ett gestaltningsförslag om hur nedgrävning av järnvägen kan främja klimatanpassning och hållbar stadsplanering |
Authors: | Magnusson, Johanna and Wolter, Johanna |
Supervisor: | Sandqvist, Sofia |
Examiner: | Myhr, Ulla and Valentini, Daniel |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Klimatanpassning, hållbar stadsplanering, infrastruktur, krontäckning, motståndskraft, klimatförändring, dagvattenhantering |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500891 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500891 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 21 Feb 2025 06:45 |
Metadata Last Modified: | 22 Feb 2025 02:06 |
Repository Staff Only: item control page