Home About Browse Search
Svenska


Chesterson, Tove, 2024. Till skogs : ett förslag för en äkta naturlekplats. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development

[img]
Preview
PDF
19MB

Abstract

Den här uppsatsen syftar till att främja barns naturvistelse genom att undersöka och illustrera hur en plats kan utformas för att uppmuntra barn att leka i natur. Arbetets utgångspunkt är att sammanställa och erbjuda inspiration för hur befintliga naturvärden kan nyttjas för att skapa stimulerande lekmiljöer. Resultatet består av ett förslag för en naturlekplats som bygger på och arbetas fram parallellt med en litteraturgenomgång, besök på tre referensplatser samt inventering och analys av Knarråsens lekplats.

Barn har rätt till goda utemiljöer som främjar deras hälsa och utveckling och där spelar naturvistelsen en betydande roll. Att naturen är viktig för barns välmående är fakta som hittills har fått ringa genomslag i stadsplaneringen. Parallellt med att natur och grönområden byggs bort misslyckas många gånger utformningen av naturlekplatser med att till fullo nyttja de lekvärden som ryms i naturen. De naturlekplatser som anläggs avser ofta lek med utrustning i naturmaterial eller lek i anslutning till naturmiljöer
- inte lek i och med naturen.

Min förhoppning är att det här arbetet ska utgöra en ögonöppnare för hur pass rika lek- och upplevelsevärden ett litet stycke natur kan rymma och hur de med enkla medel kan belysas och förstärkas för att främja naturvistelse.

Platsen för förslaget är en befintlig lekplats med prefabricerad utrustning belägen i en skogsglänta intill ett småhusområde i södra Varberg. I förslaget nyttjas gläntan till social samvaro och till att bjuda in till lek i den omgivande skogen. De lekvärden som framhävs i den befintliga naturen utgörs av en tätbevuxen dunge, en dunge med vårblöta sänkor samt en delvis skogsbeklädd bergknalle. Dessa tillgängliggörs och förstärks med enkla, naturinspirerade installationer som uppmuntrar till lek i och med naturen.

,

This thesis aims to encourage children to spend time in nature. By investigating and illustrating how existing natural assets can be highlighted, emphasized and used to create stimulating play environments the intent is to offer inspiration for how an outdoor space can be designed to promote nature play. The result is a design proposal for a nature playground based on and created coincidently with a literature review, visits to three reference sites and a site study.

Children are entitled to adequate outdoor environments that benefit their well-being. For achieving this, access to nature plays a significant role. The given fact that nature is important for children’s health and development has so far had little effect on urban planning. While removal of nature and green areas increases, the design of nature playgrounds often fails to make full use of the values that nature holds. A nature playground usually refers to either a playground located next to a green area, or a playground of which the equipment is composed by natural materials - not a place that encourages playing in and with nature.

It is my hope that this thesis will be an eye-opener for how much play value can be found in even a small piece of nature and how such value with simple means can be accentuated to promote nature visits.

The site for the design proposal is an existing playground with prefabricated equipment located in a forest glade next to a residential area in southern Varberg, Sweden. In the proposal, the glade is used for social interaction and for inspiring play in the surrounding forest. The three existing forest qualities highlighted are a dense grove, a grove with marshy hollows, and a partly forested rock cliff. These are made available and enhanced with simple, nature-inspired installations that encourage nature play.

Main title:Till skogs
Subtitle:ett förslag för en äkta naturlekplats
Authors:Chesterson, Tove
Supervisor:Åkerblom, Petter and Dahlman, Ylva
Examiner:Myhr, Ulla and Robling, Anna
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:NY004 Landscape Architecture Programme, Ultuna 300 HEC
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development
(LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development
Keywords:barn, lek, lekmiljö, natur, naturlek, naturlekplats, interaktion, utformning
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500875
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500875
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:27 Nov 2024 09:33
Metadata Last Modified:28 Nov 2024 02:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics