Emilson, Louise, 2024. From grey to green : the value of green schoolyards for children’s health and well-being. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
7MB |
Abstract
The rapid pace of urbanization and increasing city densification are coming at the expense of green spaces, significantly impacting children's lives and daily experiences. Urban environments have a growing influence on children’s development, making it crucial to create outdoor spaces that are not only safe and accessible but also green and multisensory. Landscape architects and urban planners are tasked with designing environments that engage all the senses— beyond mere visual appeal.
Green schoolyards are particularly beneficial, offering a range of advantages such as enhancing physical health, reducing disease rates, improving academic performance, and providing essential shade. They also contribute to environmental sustainability and offer significant educational benefits by integrating natural elements as green schoolyards support sensory integration, foster environmental awareness, and create engaging learning environments. This study explores nature's positive impacts on children’s physical and mental health. It examines how these benefits can be effectively incorporated into schoolyard design through a multisensory approach.
Employing the Research Through Design methodology, this study facilitates the exploration of theoretical insights alongside practical design solutions, allowing for a dynamic and iterative process that informs and refines both the design approach and outcomes. The research incorporates a literature review, a research trip to Berlin with Grün Macht Schule, and a case study of Grundschule an der Schwanthalerstraße 87 in Munich. The case study applied knowledge from the literature review, evaluated several schools from the research trip and used data from observations, interviews, and documentation to develop a conceptual program proposal to enhance the schoolyard with multisensory elements to support children's health and development.
The project contributes to the understanding and implementation of multisensory design principles in urban schoolyards. The conclusions indicate that the most straightforward and effective way to create multisensory experiences in schoolyards is by using nature as a model in the planning and design process. A health-promoting schoolyard is inherently multisensory, and by aiming for this, landscape architects can support the broader global movement that works towards healthy urban childhoods.
,Den accelererande urbaniseringen och den ökande förtätningen av städer sker på bekostnad av grönområden, vilket i hög grad påverkar barns liv och dagliga upplevelser. Stadsmiljöer får allt starkare inflytande på barns utveckling, vilket gör det mycket angeläget att skapa utemiljöer som inte bara är säkra och tillgängliga, utan även naturliga och multisensoriska. Landskapsarkitekter och stadsplanerare har således en uppgift att utforma miljöer som engagerar alla sinnen—inte bara det visuella.
Grönskande skolgårdar är särskilt gynnsamma och innefattar flera fördelar såsom förbättrad fysisk hälsa, minskad sjukdomsfrekvens, högre betyg, samt att vegetationen bidrar med skugga. Gröna skolgårdar erbjuder ekologisk hållbarhet och stora pedagogiska fördelar genom att integrera naturliga element. Skolgårdar som är rik på grönska stödjer sensorisk integration, främjar miljömedvetenhet och skapar engagerande lärandemiljöer. Denna studie undersöker naturens positiva effekter på barns fysiska och mentala hälsa och hur dessa fördelar kan integreras i skolgårdsgestaltning genom ett multisensoriskt tillvägagångssätt.
Genom att använda metoden Research Through Design möjliggjorde studien en granskning av teoretiska insikter parallellt med praktiska gestaltningslösningar, vilket skapade en dynamisk och iterativ process som både informerande och förfinade arbetets angreppssätt och resultat. Arbetet omfattade en litteraturgenomgång, en studieresa till Berlin tillsammans med Grün Macht Schule, samt en fallstudie av Grundschule an der Schwanthalerstraße 87 i München. Fallstudien tillämpade kunskap från litteraturgenomgången, utvärderade flera skolgårdar från studieresan och använde data från observationer, intervjuer och dokumentation för att utveckla ett konceptuellt programförslag för att förbättra skolgården med multisensoriska element som stödde barns hälsa och utveckling.
Denna masteruppsats bidrar till en ökad förståelse och tillämpning av multisensoriska gestaltningsprinciper i urbana skolgårdar. Slutsatserna visar att det mest effektiva och tydliga tillvägagångssättet att skapa multisensoriska upplevelser på skolgårdar är att använda naturen som förebild i planerings- och gestaltningsprocessen. En hälsofrämjande skolgård är i sig multisensorisk, och genom att sträva efter detta kan landskapsarkitekter stödja den globala rörelsen som arbetar för en hälsosam urban barndom.
Main title: | From grey to green |
---|---|
Subtitle: | the value of green schoolyards for children’s health and well-being |
Authors: | Emilson, Louise |
Supervisor: | Åkerblom, Petter |
Examiner: | Eriksson, Tomas and Hoff, Viveka |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Multisensory, urban childhood, biophilia, sensation, perception, place attachment, schoolyard, loose-part play, risky play |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500869 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500869 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | English |
Deposited On: | 08 Nov 2024 11:16 |
Metadata Last Modified: | 09 Nov 2024 02:01 |
Repository Staff Only: item control page