Darir, Hala, 2024. Rörelsen och vistelsen inom stationsområdet i Tumba : ett programförslag för Tumba station med fokus på gång- och cykeltrafikanter. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
45MB |
Abstract
Den pågående urbaniseringen i samband med en ökande befolkning har lett till att antalet människor som bor i städer idag ökat avsevärt. Förtätning förespråkas i strävan efter en hållbar utveckling där det läggs ett större fokus på kollektivtrafik för resor lokalt och regionalt. I samband med detta finns det även ett förändrat krav på vad det offentliga rummet ska erbjuda, vilket i många fall innebär att gång- och cykeltrafikanter bortprioriteras i trafikmiljöer där rörelsen, orienteringen och rekreativa kvaliteter kan försämras.
Syftet med detta examensarbete är att utveckla ett stationsområde och dess miljö för att förbättra rörelsen för fotgängare och cyklister, förbättra orienterbarheten och upplevelsen av platsen och att stärka dess funktioner samt förhöja dess kvaliteter. Målet är att öka prioriteringen av gång- och cykeltrafikanter inom stationsområdet före bilister och genom ett programförslag ge exempel på hur stationsområdets värden kan förstärkas och utvecklas för att bidra till mer hållbara städer där fotgängare och cyklister främjas. Huvudmetoden för arbetet utgjordes av en iterativ arbetsprocess med flera moment uppdelade i förstudie, inventering och analys och det slutgiltiga gestaltningsprogrammet. Gestaltningen grundar sig i en förstudie med en litteraturöversikt, dokumentöversikt och studiebesök av referensprojekt samt inventering och analys av arbetsområdet. Förstudien syftar till att sammanställa kunskap om rörelse, orientering, stationsområden, mötesplatser i offentliga miljöer samt ge en förståelse för arbetsområdet. Information, skissarbete, idégenerering och gestaltning har skett i samklang med varandra, för att slutligen mynna ut i ett programförslag för Tumba station. Resultatet presenteras genom en övergripande illustrationsplan i samband med två mer detaljerade delområden, sektioner samt perspektiv.
Förslaget strävade efter att skapa ett sammanhängande stationsområde med fokus på gång- och cykeltrafikanter, stärka kopplingen med omgivande platser, skapa en tydligare entré och erbjuda fler funktioner inom stationsområdet. Utformningen resulterade i ett stationsområde med en mångfald av nya vistelse- och upplevelsevärden som både tillgodoser vilsamma samt sociala aktiviteter. Utformningen resulterade även i ett förändrat rörelsemönster där större plats ges åt gång- och cykeltrafikanter inom stationsområdet. Återkommande vegetation, sittplatser och material genom området bidrar till känslan av stationsområdet som en sammanhängande plats. Förslaget exemplifierar möjligheterna att utveckla och utforma stadens stationsområden som en viktig del av det offentliga rummet och en rekreativ resurs, vilket kan främja en hållbar stadsutveckling, främja en större användning av cykeln och i längden förhöja människors livskvalitet.
,The ongoing urbanization associated with an increasing population has led to a significant increase in the number of people living in cities today. Densification is advocated in the pursuit of sustainable development, with a greater focus on public transport for local and regional travel. In connection with this, there is also a changing demand for what the public space should offer, which in many cases means that pedestrians and cyclists are deprioritized in traffic environments where movement, orientation and recreational qualities can be impaired.
The purpose of this thesis is to develop the station area and its environment to improve the movement of pedestrians and cyclists, improve the orientation and experience of the place and to strengthen its functions and enhance its qualities. The aim is to increase the priority of pedestrians and cyclists within the station area over motorists and, through a programme proposal, provide examples of how the values of the station area can be enhanced and developed to contribute to more sustainable cities where pedestrians and cyclists are promoted. The main method for the work consisted of an iterative work process with several stages divided into a feasibility study, inventory and analysis and the final design programme. The design is based on a pre- study with a literature review, document review and study visits to reference projects, as well as an inventory and analysis of the work area. The preliminary study aims to compile knowledge about movement, orientation, station areas, meeting places in public environments and provide an understanding of the work area. Information, sketching, generating ideas and design have been carried out in conjunction with each other, to finally result in a programme proposal for Tumba station. The result is presented through an overall illustration plan and through two more detailed sub-areas, sections and perspectives.
The proposal aimed to create a coherent station area with a focus on pedestrians and cyclists, strengthen the connection with surrounding places, create clearer entrances and offer more functions within the station area. The design resulted in a station area with a variety of new stay and experience values that accommodate both restful and social activities. The design also resulted in a changed movement pattern where more space is given to pedestrians and cyclists within the station area. The recurrence of vegetation, seating and materials throughout the area contributes to the sense of the station area as a coherent place. The proposal exemplifies the potential to develop and design the city's station areas as an important part of the public realm and a recreational resource, which can promote sustainable urban development, encourage sustainable travel options and ultimately enhance people's quality of life.
Main title: | Rörelsen och vistelsen inom stationsområdet i Tumba |
---|---|
Subtitle: | ett programförslag för Tumba station med fokus på gång- och cykeltrafikanter |
Authors: | Darir, Hala |
Supervisor: | Eriksson, Tomas |
Examiner: | Myhr, Ulla and Westerdahl, Sara |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Stationsområde, Tumba, Tumba station, gång- och cykeltrafikanter, rörelse, orienterbarhet, vistelse |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500862 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500862 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 18 Oct 2024 06:15 |
Metadata Last Modified: | 19 Oct 2024 01:05 |
Repository Staff Only: item control page