Gustafsson, Camilla, 2024. Visionen för Essingeleden : ett framtida parkstråk med utblickar. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
23MB |
Abstract
Stockholm är en stad byggd på öar. Broar och tunnlar med trafikleder sammanlänkar staden. Den största trafikleden är Essingeleden som utgör en del av E22 samt E4 och sträcker sig från Västberga i söder till Solna i norr. Den del av Essingeleden som utgör fokusområde i arbetet går över Mälaröarna Stora Essingen och Lilla Essingen via broarna Gröndalsbron, Essingebron och Fredhällsbron.
Min vision för Essingeleden är att sträckan ska få fler funktioner. Att minska ytan för bilarna och ge plats för cyklister, fotgängare och grönska är något som forskning visat är nödvändigt för att skapa en stad som når Stockholms klimatmål att bli fossilfritt innan 2040, men även för att skapa en stad där sociala möten och invånarnas hälsa värderas högt. Att få in mer grönska i städer har visat sig öka invånarnas mentala och fysiska hälsa. Med mer grönska ökar även möjligheterna för ekosystem och dess tjänster, såsom hantering av dagvatten vid skyfall, bullerskydd, reglering av temperatur och funktioner som boplats och mat åt en mängd djur som vi är beroende av även i staden.
En ökad cykelanvändning är något Stockholms stad arbetar för aktivt. Mitt förslag är att Gröndalsbron, Essingebron och Fredhällsbron omvandlas och att sträckan förutom biltrafik även erbjuder cykel- och parkstråk. Därigenom sammanbinds Solna i norr med Gröndal i söder. För cyklisten skulle det möjliggöra effektivare cykelpendling och anpassningarna med bullerskydd mot trafiken och grönskan som föreslås på broarna gör dessutom att cykelpendlingen får positiva upplevelsevärden. För fotgängare skapar parkstråket på broarna upplevelser som syftar till att förstärka vyerna mot öster över centrala Stockholm. Många landmärken i Stockholm kan studeras från broarna och det gör att vyn mot öster bedöms vara värdefull.
Syftet med arbetet är att visionärt utforska hur broarna på Essingeleden kan få nya användningsområden, för att på så sätt minska fossila utsläpp och samtidigt skapa trivsammare gröna offentliga miljöer.
Syftet är även att undersöka urbana problem som begränsat jorddjup, vindutsatthet och vattenbrist.
Arbetet består av olika delar där första delen är förstudien med olika typer av analyser, andra delen visar inspiration till gestaltningen. Därefter presenteras förslaget som ett resultat. Sista delen är diskussionen.
Resultatet är ett gestaltningsförslag där ytan som idag upptas av fyra norrgående körbanor görs om till ett gång-, cykel- och parkstråk. Stråket inspireras av två olika miljötyper, den ena är en bergsmiljö där växtligheten naturligt är lågväxande och förekommer på de högsta delarna av broarna. Den andra är en skogsmiljö med en frodigare och högre växtlighet på de lägre delarna av broarna. Gångstråket har många kurvor i skogsmiljön men är rakare i bergsmiljön. Genvägar och alternativa vägar skapas med hjälp av gallerdurk. Cykelstråket får en rak och effektiv utformning som placeras i anslutning till parkstråket. Vyerna över Stockholms innerstad skymtas mellan stammar och lövverk i skogsmiljöerna. I bergsmiljön är vyerna helt fria och kan avnjutas från de sittbänkar som placeras där. Gestaltningen länkar samman öarnas strandzoner med fastlandet och möjliggör utsikten över centrala Stockholm som en upplevelse för cyklister- och fotgängare.
,Stockholm is a city built on islands. Bridges and tunnels link these islands with traffic routs. The main one is Essingeleden, being a part of E22 and E4, and stretching from Västberga in the south to Solna in the north. The focus area of this work is the part of Essingeleden starting with Gröndalsbron, along Essingebron and Fredhällsbron stretching over two islands in Mälaren, Stora Essingen and Lilla Essingen,
My vision for Essingeleden is that the area will offer more functions. Reducing areas for car traffic and give room for bikers, foot passengers and increasing green areas is what the science has shown necessary for creating a city that meets the climate goals of a fossil free Stockholm in 2040. This also contribute to increased social meetings and generally better health among the residents. More green areas have shown to improve mental and physical health. The added green areas also contribute to ecosystems and its benefits, such as handling of stormwater, noise protection, regulation of temperature and the function of habitat and food supplies to the animals living in the city.
Increasing bike use as a method of transport is something the city of Stockholm actively support. My suggestion is that Gröndalsbron, Essingebron and Fredhällsbron is transformed and offer a bike- and park route in addition to car traffic. By doing so Solna in the north and Gröndal in the south is better connected. For bikers this would streamline the route and moreover, adding noise protection and greenery to the area gives a route with positive experiences. Foot passengers in the park walk are offered an enhanced experience of the scenic views of central Stockholm. Many landmarks in Stockholm can be seen from the area making the views extra precious.
The aim of this work is to visionary explore new functions on the existing bridge infrastructure on Essingeleden, and by doing so reduce fossil emissions and create a pleasant green public space. The aim is also to explore urban problems such as limited soil depth, wind exposure, and drought.
The essay consists of different parts. Part one is a pre-study with various analyses, second part show reference projects that inspired the design, third part is the result containing the proposal. Last part is the discussion.
The result is a design proposal using the existing surface of the northbound traffic lanes and converting them into a park walk and bike route. The park walk is inspired by two types of nature, one mountain environment with its naturally low greenery, at the vertical highest parts of the bridges. The other one is a forest environment with its rich and tall greenery, in the lower areas. The walkway curves in the forest environment and straightens out in the mountain environment. Shortcuts and alternative walkways are made of metal grids. The bike route is straight and effective, placed adjacent to the park lane. The view over central Stockholm poses a backdrop that can be seen behind the tree trunks and foliage in the forest environment. In the mountain environment the views are open and can be enjoyed from the bench seats. The proposal links the green beach areas on the islands together with the mainland’s and offers a bike- and park route with spectacular views.
Main title: | Visionen för Essingeleden |
---|---|
Subtitle: | ett framtida parkstråk med utblickar |
Authors: | Gustafsson, Camilla |
Supervisor: | Johansson, Lars |
Examiner: | Eriksson, Tomas and Hoff, Viveka |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Infrastruktur, urban grönstruktur, parkstråk, bropark, multifunktionell |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500846 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500846 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 18 Sep 2024 07:26 |
Metadata Last Modified: | 19 Oct 2024 01:27 |
Repository Staff Only: item control page