Home About Browse Search
Svenska


Eklund, Olivia, 2024. Expertunderlagets roll i svensk klimatpolitik : en jämförande studie av Naturvårdsverkets underlagsrapport och regeringens klimathandlingsplan. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development

[img]
Preview
PDF
735kB

Abstract

Klimatförändringarna är konstaterade att vara konsekvens av mänskligt handlande (IPCC 2023). Till följd av detta har Sverige år 2017 antagit en klimatlag som innebär att regeringen ska lämna en klimatpolitisk handlingsplan till riksdagen var fjärde år (SFS 2017:720). Klimathandlingsplanen som publicerades i slutet av 2023 av regeringen Kristersson har bemötts av stark kritik från Klimatpolitiska rådet (2024). Klimathandlingsplanen har utformats med bistånd från en rad myndigheter, däribland Naturvårdsverket (Regeringen 2023). Utifrån detta ämnar uppsatsen undersöka hur relationen mellan expertis och politik ser ut i svensk klimatpolitik. Studien är baserad på en jämförelse av Naturvårdsverkets underlagsrapport till klimathandlingsplanen med den faktiska klimathandlingsplanen. Studien är avgränsad till att undersöka hur transportsektorns klimatomställning problematiseras och vilka antaganden kring ekologisk modernisering den bygger på.

Uppsatsens resultat visar på att Naturvårdsverkets underlagsrapport formulerar resursineffektivitet som det övergripande problemet för transportsektorns klimatomställning. Naturvårdsverket problematiserar växthusgasutsläpp som ett ytterligare område av vikt för sektorns klimatomställning. Underlagsrapporten bygger i huvudsak på antaganden kring stark ekologisk modernisering där det identifierats en vilja till att förändra samhällets institutioner och ekonomiska system.

Resultatet som analysen av klimathandlingsplanen visar på är en problematisering av växthusgasutsläpp som det uteslutande problemet för transportsektorns klimatomställning. Klimathandlingsplanen visar tydligast drag av svag ekologisk modernisering, med ett fokus på tekniska lösningar som rör sig inom det etablerade ekonomiska och samhälleliga systemet.

Slutsatsen är att Naturvårdsverkets underlagsrapport representerar ett bredare problem av transportsektorns klimatomställning än regeringens klimathandlingsplan. Underlagsrapporten har tydligare drag av stark ekologisk modernisering, medan klimathandlingsplanen har tydligare drag av svag ekologisk modernisering. Detta tyder på att underlaget och klimathandlingsplanen har olika synsätt på transportsektorns klimatomställning. Det återfinns drag av både kunskapsnonchalans och upplyst förståelse i relationen mellan dokumenten

,

Climate change is considered a consequence of human activity (IPCC 2023). As a result of this, Sweden adopted a climate act in 2017 which means that the government must submit a climate policy action plan to the Riksdag every four years (SFS 2017:720). The climate action plan published at the end of 2023 by the Kristersson government has faced strong criticism from the Climate Policy Council (Klimatpolitiska rådet 2024). The climate action plan was developed with the assistance of several agencies, including the Swedish Environmental Protection Agency (Regeringen 2023). Based on this, the thesis aims to examine the relationship between expertise and politics in Swedish climate policy. The study is based on a comparison of the Swedish Environmental Protection Agency's background report to the climate action plan with the actualclimate action plan. The study is limited to investigating how the transport sector's climate transition is problematized and what assumptions about ecological modernization it is based on.

The results of the thesis show that the Swedish Environmental Protection Agency's background report formulates resource inefficiency as the overarching problem for the transport sector's climate transition. The agency also problematizes greenhouse gas emissions as an additional important area for the sector's climate transition. The background report is mainly based on assumptions about strong ecological modernization, where a desire to change societal institutions and economic systems has been identified.

The analysis of the climate action plan shows that it problematizes greenhouse gas emissions as the sole problem for the transport sector's climate transition. The climate action plan exhibits clear signs of weak ecological modernization, focusing on technical solutions within the established economic and societal system.

The conclusion is that the Swedish Environmental Protection Agency's background report represents a broader problem for the transport sector's climate transition than the government's climate action plan. The background report has clearer features of strong ecological modernization, while the climate action plan has clearer features of weak ecological modernization. This indicates that the background report and the climate action plan have different views on the transport sector's climate transition. There are elements of both knowledge-disregard and enlightened-understanding in the relationship between the documents.

Main title:Expertunderlagets roll i svensk klimatpolitik
Subtitle:en jämförande studie av Naturvårdsverkets underlagsrapport och regeringens klimathandlingsplan
Authors:Eklund, Olivia
Supervisor:Hysing, Erik
Examiner:Oskarsson, Patrik
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK012 Political Science - Sustainable Development (BSc) , 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development
(LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development
Keywords:hållbar utveckling, ekologisk modernisering, klimatpolitik, expertdelegation, kunskapsnonchalans, expertis
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500824
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500824
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:20 Aug 2024 08:26
Metadata Last Modified:23 Aug 2024 01:00

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics