Home About Browse Search
Svenska


Gunnarsson, Matilda, 2020. Vad påverkar konsumenters val och gör en livsmedelsprodukt attraktiv? : en studie om livsmedelsval i Nya Zeeland. Second cycle, A1E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development

[img]
Preview
PDF
765kB

Abstract

Syftet med studien var att undersöka människors inställning till livsmedel de köper och var och hur de är producerade. Fokus var främst på ekologiska livsmedel, samt vad som motiverade konsumenterna i studien till ett visst köpbeslut. Studien var gjord på en grupp Nyazeeländska konsumenter våren 2014 med hjälp av en enkät som skickades ut elektroniskt. Konsumenterna i studien är inte beredda på att kompromissa för mycket på andra faktorer för att köpa ekologiska produkter. Smak är en viktig faktor såsom både pris och kvalité och hälsa. Även om man är villig att betala extra för ekologiska produkter visar det sig att en majoritet av respondenterna endast köper ekologiska produkter en gång i veckan eller mer sällan. Ekologiskt är inte ansett att vara mer viktigt än personlig hälsa eller till exempel att en vara är fri från palmolja. Det som även var tydligt i min studie var att det var mycket viktigare att livsmedlen var producerade i Nya Zeeland än att de var ekologiskt producerade.

,

This study aims to investigate consumers perceptions around organic food and what motivates the respondents in the study to make decisions on buying certain food. It aims to explain consumer behaviours by analysing motivations for buying or not buying a particular item. The study was made on a group of consumers from New Zealand. Data collection was done in 2014 using a questionnaire that was sent out electronically. The consumers in the study was not prepared to compromised too much on other factors to buy organic products. Taste was an important factor as well as price and quality. Although some said they were willing to pay extra for organic products they only purchase organic products once a week or more rarely. Organic is not considered to be more important than health or that a product being free from palm oil. What was clear in the study was that it was far more important for the respondents that their products were produced in New Zealand than any other factor.

Main title:Vad påverkar konsumenters val och gör en livsmedelsprodukt attraktiv?
Subtitle:en studie om livsmedelsval i Nya Zeeland
Authors:Gunnarsson, Matilda
Supervisor:Hansen, Kjell
Examiner:Beckman, Malin
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2020
Level and depth descriptor:Second cycle, A1E
Student's programme affiliation:NY007 Agriculture Programme - Rural Development 270 HEC
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development
(LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development
Keywords:ekologiskt, livsmedelskonsumtion, Nya Zeeland, köpbeteende
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500188
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500188
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Trade, marketing and distribution
Food science and technology
Language:Swedish
Deposited On:14 Jan 2021 11:34
Metadata Last Modified:15 Jan 2021 02:00

Repository Staff Only: item control page