Home About Browse Search
Svenska


Hedelin, Matilda, 2019. Finns det ej någon tjej till mig? : kontaktannonser i tidningen Land 1979-2019. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development

[img] PDF
558kB

Abstract

Jag har undersökt kärlekssökande på landsbygden genom att studera 605 kontaktannonser i tidningen Land. Studien omfattar perioden mellan 1979 till 2019 vilket har varit en tid av stora förändringar på landsbygden. Inte minst har lantbrukarna blivit färre. Tidningen Land är LRF:s medlemstidning men också en familjetidning som riktar sig till alla som bor och verkar på landsbygden. Det betyder att kontaktannonserna i tidningen innefattar både lantbrukaren och landsbygdsbon som kärlekssökare. Målet har varit att få en bild av vilka idealbilder och normer som blir framträdande om män, kvinnor och den heterosexuella relationen.

Materialinsamlingen och analysen har gjorts genom innehållsanalys, narrativanalys och den kontaktannonsanpassade metoden ego- och altarbeskrivning. Resultatet visar att män och kvinnor framställer varandra och sig själva genom idealbilder där ett genuskontrakt framträder. Genuskontraktet upprätthålls av annonsörernas uppfattning om genusroller som i kontaktannonserna visar sig genom idealbilder och normer kring vad som är manligt och kvinnligt. Bland annat önskar sig vissa kvinnor händiga män med ett intellektuellt sinne medan vissa män önskar sig kvinnor som rör sig i samma intressesfär som de själva.

,

In this essay I have been studying the love-seeking of people living in the rural areas of Sweden using 605 personal advertisements in the magazine Land. The study covers the period between 1979 and 2019, which has been a time of major changes in the rural Sweden. The weekly magazine Land is for members of LRF (the federation of Swedish Farmers) but also for people who work and live in the rural areas. This means that the personal advertisements in the magazine include both farmers and rural residents as love seekers.

Material collection and analysis have been done through content analysis, narrative analysis and also a method adjusted for studies about personal advertisements called ego and altar descriptions. Results shows that men and women have ideal images of each other in which gender roles emerges. It also appears that there is a gender contract that is maintained by the personal advertisements through recreation of ideal images and norms about what males and females are supposed to be like. Among other things, some women seem to want men with practical skills and an intellectual mind, and some men tend to want women who have the same interests as themselves.

Main title:Finns det ej någon tjej till mig?
Subtitle:kontaktannonser i tidningen Land 1979-2019
Authors:Hedelin, Matilda
Supervisor:Jonsson, Ylva and Gunnarsdotter, Yvonne
Examiner:Hansen, Kjell
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2019
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NY007 Agriculture Programme - Rural Development 270 HEC
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development
(LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development
Keywords:kontaktannonser, idealbilder, normer, tidningen Land, kärlek
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10653
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10653
Subjects:Rural sociology and social security
Rural population
Language:Swedish
Deposited On:04 Jul 2019 11:17
Metadata Last Modified:04 Jun 2020 12:07

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits