Forsström, Daniela, 2015. Odling som en del av läroplanen : positiva aspekter av utomhuspedagogik i skolmiljö. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
622kB |
Abstract
Dagens barn spenderar allt mindre av sin tid utomhus. Urbaniseringen av vårt samhälle har bidragit till ett större avstånd till naturen och en distanserad relation till de resurser som vi får därifrån. Allt fler barn har koncentrationssvårigheter vilket kan ses som en effekt av dagens statiska utbildningssystem. Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka positiva effekter pedagogisk odling har på barns lärande, sociala förmåga, hälsa och miljöengagemang i grund- och förskola. Studien har gjorts i två delar: en intervjustudie som utfördes med pedagoger på skolor som arbetar med pedagogisk odling i Lund, Malmö och Göteborg och en litteraturstudie av ämnet för att jämföra och utveckla resultaten av intervjustudien.
Intervjustudien talar för att pedagogisk odling har positiva effekter på inlärning, engagemang, deltagande och hälsa. Pedagogisk odling påverkar barnens hälsa positivt enligt informanterna genom att det skapar glada, positiva och lugna barn. Det ger mer utrymme för varje individ och tillåter eleverna att påverka lektionsinnehållet, som medför att fler aktivt deltar i undervisningen. Pedagogisk odling tillåter elever med koncentrationssvårigheter att göra av med sin energi utan att det påverkar resten av klassen, vilket tillåter alla att fokusera bättre under lektionen. Odlingsundervisningen skapar förstahandsupplevelser som ger upphov till fler spontana frågor och upptäckter. Elever som deltagit i pedagogisk odlingsundervisning har påvisat ett större ordförråd än de som deltagit i den konventionella undervisningen. Inkluderingen i processen har visat ett ökat engagemang, där eleverna tar ansvar för grödorna och initierar till odling hemma.
Main title: | Odling som en del av läroplanen |
---|---|
Subtitle: | positiva aspekter av utomhuspedagogik i skolmiljö |
Authors: | Forsström, Daniela |
Supervisor: | Jansson, Märit |
Examiner: | Mårtensson, Fredrika |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2015 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LK004 Horticultural Management Programme - Garden Design, Bachelor's Programme 180 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | utomhuspedagogik, odling, hälsa, engagemang, studieresultat, deltagande, pedagogisk odling, skolodling |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-4769 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-4769 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 27 Aug 2015 07:59 |
Metadata Last Modified: | 27 Aug 2015 07:59 |
Repository Staff Only: item control page