Malm, Emelie, 2013. När naturen leker : hur barnets relation till naturen framställs i filmen ”Granne med Totoro”. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
968kB |
Abstract
The landscape architect is similar to the moviemaker in that they both want to mediate an experience with their creations. The landscape architect designs playgrounds
and the moviemaker makes movies for children, but how does the relationship between children and nature look like in the landscape formed by the movie maker’s fantasy? The purpose with this thesis is to study how the relationship
between child and nature is depicted in a movie as a medium, by analysing ”My neighbour Totoro”, a Japanese animated movie from 1988 by Hayao Miyazaki.
The analysis consists of two combined analyses, Experiential Landscape Analysis and Gordon Cullen’s Serial Vision, both of which analyse the relationship between a human being and her environment as well as the emotional changes that occur as she moves in it. Serial Vision has been used to find the scene sequence, where an interaction between the children and the nature occurs. The scene sequences have then been analysed with the Experiential Landscape Analysis.These scenes are when the children, the central figures of the movie, Mei and Satsuki, interact with nature. The result of the analysis shows that the relationship between the children and nature consists of different kinds of relationships, but that there is equality and a sense of belonging, which impregnate all of
them. The nature sees the children as a part of itself and the children sees nature
as their friend.
Vad landskapsarkitekten har gemensamt med filmskaparen är att båda vill förmedla en upplevelse genom sina skapelser. Landskapsarkitekten gestaltar lekplatser och filmskaparen gör barnfilmer, men hur ser relationen mellan barn och
natur ut i ett landskap som är format ur en filmskapares fantasi? Syftet med arbetet är att undersöka hur barnets relation till naturen framställs i film som medial form, genom att analysera ”Granne med Totoro”, en japansk animerad film från 1988 av Hayao Miyazaki. Analysen består i två sammanförda analysmetoder, Experiential Landscape Analysis och Gordon Cullens Serial Vision, som båda
undersöker människans relation till sin omgivning samt känsloförändringarna som uppstår då hon rör sig igenom det. Serial Vision har använts för att hitta de scensekvenser då en interaktion mellan barnen och naturen uppstår. Scensekvenserna har sedan analyserats med Experiental Landscape Analysis. Dessa scener är då barnen, som även är huvudrollsinnehavarna i filmen, Mei och Satsuki, interagerar
med naturen. Resultatet av analysen visar på att relationen mellan barnen och naturen består av flera olika sorters relationer men att det finns en jämlikhet och en samhörighet som genomsyrar alla dessa. Naturen ser barnen
som en del av sig själv och barnen ser naturen som en vän.
Main title: | När naturen leker |
---|---|
Subtitle: | hur barnets relation till naturen framställs i filmen ”Granne med Totoro” |
Authors: | Malm, Emelie |
Supervisor: | Eriksson, Malin |
Examiner: | Dahlman, Ylva |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2013 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | NY004 Landscape Architecture Programme, Ultuna 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Barn, film, Hayao Miyazaki, Japan, landskap, landskapsanalys, Shinto, natur, Totoro |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2466 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2466 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 01 Jul 2013 14:01 |
Metadata Last Modified: | 01 Jul 2013 14:01 |
Repository Staff Only: item control page