Dickson, Linnéa, 2012. En terapiträdgård bortom Atlanten : en fallstudie om North Carolina Botaniska Terapiträdgård. Second cycle, A1E. Alnarp: SLU, Landscape Architecture (until 121231)
|
PDF
2MB |
Abstract
Vad finns det för grundstenar inom den amerikanska odlingsterapin och hur används dessa i det
odlingsterapeutiska programmet på North Carolinas Botaniska Trädgård? Jag ville få reda på svaren
och bestämde mig för att åka över Atlanten och göra en fallstudie om NC Botaniska Terapiträdgård.
Väl framme upptäckte jag genom litteraturen och människorna insatta i ämnet att det fanns ytterligare
en designmetod som heter Universal Design inom den amerikanska odlingsterapin som jag inte kände till
sedan tidigare. Resultatet av litteraturen och mitt platsbesök visar att det finns ett antal grundstenar
inom den amerikanska odlingsterapin och Universal Design som används på det odlingsterapeutiska
programmet på NC Botaniska Trädgårdar. Grundstenarna är följande: Tillgänglighet, Tydlighet, Variation
och Utveckling och dessa påverkar designen av NC Botaniska Trädgårdens nya terapiträdgård. Denna
resa har givit mig en inblick i vad den amerikanska odlingsterapin innebär och hur designen av NC
Botaniska Trädgårds nya terapiträdgård kan se ut.
This is a thesis about my journey to the east coast of USA to visit North Carolinas Botanical Garden
Horticulture Therapy Program and the Horticulture Therapy Garden. I got in contact with them
over the Internet and they where in the middle of the construction of a new Therapy Garden and
had drawings that I could take part of if I wanted to. I got really curious and decided that I wanted
to learn more about Horticulture Therapy and the design of the new Therapy Garden. So I went across
the Atlantic ocean and did a case study at North Carolinas Botanical Garden Horticulture Therapy
Program. Once there I got to learn about Universal Design and it’s role in Horticulture Therapy. The result
of my case study is that there are guidelines in Horticulture Therapy and Universal Design that is applied in
the NC Botanical Garden Horticulture Therapy Garden. The four guidelines are as follows: Accessibility,
Legibility, Variation and Growth/Development. This trip has shown me what Horticulture Therapy is about
and how it applies on North Carolinas Botanical Horticulture Therapy Program and it’s facilities.
Main title: | En terapiträdgård bortom Atlanten |
---|---|
Subtitle: | en fallstudie om North Carolina Botaniska Terapiträdgård |
Authors: | Dickson, Linnéa |
Supervisor: | Palsdottir, Anna Maria |
Examiner: | Grahn, Patrik |
Series: | Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2012 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A1E |
Student's programme affiliation: | LG001 Nature, Health and Garden - Magister's Programme 60 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Landscape Architecture (until 121231) |
Keywords: | amerikansk odlingsterapi, Horticulture Therapy, terapiträdgård, odlingstaktiviteter, odlingsterapeuter, Univeral Design, North Carolina Botanical Garden, Healing Garden Design |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-1763 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-1763 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Human medicine, health, and safety |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 12 Oct 2012 05:36 |
Metadata Last Modified: | 12 Oct 2012 05:36 |
Repository Staff Only: item control page