Home About Browse Search
Svenska


Ramezani, Amir, 2025. Hur påverkas lokala företag av infrastrukturprojekt under byggfasen? : en fallstudie om spårvägsprojektet i Uppsala. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Infrastrukturprojekt påverkar lokala företag på olika sätt under byggfasen, särskilt i urbana miljöer där tillgänglighet och kundflöden förändras. Detta är ett relevant ämne för många städer och platser där stadsutveckling pågår. För att undersöka hur företag påverkas har denna kandidatuppsats genomfört en kvalitativ fallstudie av spårvägsprojektet i Uppsala.

Studien syftar till att analyserar vilka utmaningar och möjligheter som uppstår för lokala företag under byggfasen, samt vilka strategier de tillämpar för att hantera förändringar. För att förstå hur påverkan varierar i olika sammanhang har ett analytiskt ramverk utveckladats med fyra kontextuella dimensioner: tid, plats, verksamhet och strategier. Ramverket kompletteras av ett teoretiskt perspektiv baserat på organisatorisk förändring, intressentteori och institutionell teori med syfte att skapa en djupare förståelse för företagens anpassningsförmåga i föränderliga omgivningar.

Empirin bygger på intervjuer med tre lokala företag, en platsobservation samt en intervju med en projektansvarig representant från Uppsala kommun. Resultaten från fallstudien visar att påverkan varierar beroende på vilken fas byggprojektet befinner sig i och var företaget är beläget i förhållande till byggområdet. Företag som är beroende av fysisk kundnärvaro i sin dagliga verksamhet, till exempel kaféer, restauranger och butiker, och som är belägna nära byggarbetsplatsen, upplever störst påverkan. Denna negativa påverkan handlar främst om minskat kundflöde, leveransförseningar och svårigheter att planera verksamheten. Brist på information och brist på dialog med kommunen försvårar företagens förmåga att anpassa verksamheten under byggfasen, exempelvis genom ändrade öppettider eller tillgång till lokaler.

Slutsatsen visar att anpassningsförmåga formas både av externa faktorer och interna resurser inom företaget. Externa faktorer såsom tillgång till information och stöd. För att främja hållbar stadsutveckling krävs därför en mer differentierad och tydlig kommunikation mellan kommun och näringsliv, där samverkan mellan alla intressenter är avgörande.

,

Infrastructure projects affect local businesses in various ways during the construction phase, especially in urban environments where accessibility and customer flows are disrupted. This is a relevant issue for many cities undergoing urban development. To investigate how businesses are affected, this bachelor's thesis presents a qualitative case study of the light rail project in Uppsala, Sweden.

The study aims to analyze the challenges and opportunities that arise for local businesses during the construction phase, as well as the strategies they apply to adapt to change. To understand how these effects vary depending on context, an analytical framework has been developed based on four dimensions: time, location, type of business, and strategic response. This framework is complemented by a theoretical perspective grounded in organizational change theory, stakeholder theory, and institutional theory, as well as the concept of sustainable urban planning, where knowledge about how local businesses are affected during the construction phase is crucial for achieving economic and social sustainability in urban development.

The empirical data is based on interviews with three local businesses, one interview with a project manager from Uppsala Municipality, and one site observation. The results show that the level of impact varies depending on the phase of the construction project and the business's proximity to the construction site. Businesses that rely heavily on physical customer presence, such as cafés, restaurants, and shops near the construction area, experience the most negative effects. These include reduced customer flow, delivery delays, and planning difficulties. A lack of information and dialogue with the municipality further complicates businesses’ ability to adapt their operations during the construction phase, for example by adjusting opening hours or managing access.

The conclusion is that adaptability is shaped by both external factors, such as access to information and support, and internal resources within the company. To promote sustainable urban development, clearer and more differentiated communication between municipalities and local businesses is necessary, with collaboration among stakeholders playing a key role.

Main title:Hur påverkas lokala företag av infrastrukturprojekt under byggfasen?
Subtitle:en fallstudie om spårvägsprojektet i Uppsala
Authors:Ramezani, Amir
Supervisor:Langendahl, Per-Anders
Examiner:Hakelius, Karin
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1694
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK017 Business and Economics - Sustainable Development (BSc), 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:Spårvägsprojekt, lokala företag, infrastruktur, intressentteori, hållbar utveckling
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21732
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21732
Language:Swedish
Deposited On:02 Oct 2025 08:16
Metadata Last Modified:03 Oct 2025 01:03

Repository Staff Only: item control page