Söderström, Matilda and Hedlund, Thelma, 2025. Hur upplever verksamma ridlärare arbetet med ridskolehästars fysiska och psykiska hållbarhet? : intervjustudie om hur hästars hållbarhet kan inkluderas i ridskolans utbildning. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Other
![]() |
PDF
1MB |
Abstract
Ridsport är Sveriges sjunde största ungdomsidrott. Masspridningen på media om hästar som misshandlas och far illa har väckt oro hos allmänheten, vilket riskerar ridsportens social License to Operate (SLO). Bristande kunskap hos hästägare skapar risk för missförhållanden, där skador går obemärkta och hästarna får inte den vård de behöver. Ridskolans ekonomiska begränsningar riskerar att ridskolehästar arbetar över sin förmåga för att driva ridskolan. Bristande intresse hos ridelever försvårar kunskapsöverföringen trots ridlärarnas goda intention att utbilda och förmedla kunskap som skapar hållbara, välmående hästar. Syftet med studien är att undersöka verksamma ridlärares upplevelser och erfarenheter av att skapa förutsättningar för hållbara ridskolehästar. För att undersöka detta användes följande tre frågeställningar Hur upplever verksamma ridlärare arbetet med främjande av ridskolehästars fysiska och psykiska hållbarhet? Vilka möjligheter respektive utmaningar ser ridlärare med att skapa förutsättningar för hållbara ridskolehästar? Hur upplevs detta kunna omsättas och förmedlas i ridundervisning och teoriundervisning på ridskola?
Semistrukturerade intervjuer genomfördes med verksamma ridlärare och dessa analyserades sedan med tematisk innehållsanalys. Resultatet visar att ridlärarna som deltog, upplever sitt arbete som att de alltid försöker ha hästarnas bästa i fokus. Ekonomiska svårigheter, visst motstånd till förändring och en ekvation av inkomster och utgifter som inte går ihop, ses som utmaningar med att skapa förutsättningar för hållbara hästar. Flera av respondenterna menar att det är eleverna som får bära den ekonomiska konsekvensen genom höjda ridavgifter.
Trots utmaningar drar sig inte de tillfrågade ridlärarna för att ge hästarna den hjälp de behöver, alla har nära kontakt med branschfolk så som veterinär, equiterapeut, hovslagare och sadelutprovare. Flera av respondenterna upplever att de själva gör mer än vad de tror att andra ridskolor gör och att de själva är snabbare med att åka till veterinär. Detta tolkas genom ridsportens efterfrågade paradigmskifte, där fler hästmänniskor blivit medvetna om bristande hästvälfärd och vill vara i framkant för att visa på god hästhållning för välmående hästar.
Denna studie visar att ridlärare värnar om hästarnas välfärd och uttrycker både kunskap och vilja att skapa förutsättningar för hållbara hästar. Respondenterna har idéer, ambitioner och förståelse för vad som skulle kunna gynna hästarna; lösdrifter, varierad träning, mer utevistelse och fler fodringar. Samtidigt beskrivs ekonomiska begränsningar och strukturella hinder som försvårar förändring. I det pågående paradigmskiftet och ökade kravet på socialt förtroende är dessa ambitioner viktiga. För att förändring ska bli möjlig krävs dock att idéer omsätts i handling. Ridlärares engagemang är avgörande – men det behövs organisatoriskt stöd och mod att ifrågasätta traditioner för att visionerna om ökad hästvälfärd ska bli till verklighet.
Horse riding is Sweden’s seventh largest youth sport. The widespread media coverage about horses being mistreated and suffering has raised public concern, which risks the social license to operate (SLO) of equestrian sports. Lack of knowledge among horse owners creates a risk of neglectful conditions, where injuries go unnoticed and the horses do not receive the care they need. The economic limitations of riding schools threaten to result in riding school horses working beyond their capacity to sustain the operation. Additionally, a lack of interest among riding students complicates the transfer of knowledge, despite the riding instructors’ good intentions to educate and convey knowledge that fosters sustainable and well-being horses. The purpose of this study is to investigate the experiences and perceptions of practicing riding instructors regarding creating conditions for sustainable riding school horses. To explore this, the following three research questions were formulated. How do practicing riding instructors perceive their work in promoting the physical and psychological sustainability of riding school horses? What opportunities and challenges do riding instructors see in creating conditions for sustainable riding school horses? How do these perceptions translate into and are conveyed through riding and theoretical instruction at riding schools?
Semi-structured interviews were conducted with active riding instructors and analyzed using thematic content analysis. The results indicate that the participating riding instructors perceive their work as always focusing on the best interests of the horses. Economic difficulties, some resistance to change, and an imbalance between income and expenses are seen as challenges in creating conditions for the sustainability of horses. Several respondents mention that it is primarily the students who bear the financial consequences through increased riding fees.
Despite these challenges, the riding instructors do not hesitate to provide the horses with the help they need; all maintain close contact with industry professionals such as veterinarians, equine physiotherapists, farriers, and saddle fitters. Several respondents perceive that they themselves go above and beyond what they believe other riding schools do, and that they are quicker to call a veterinarian. This can be interpreted within the context of a paradigm shift in equestrian sports, where more horse professionals have become aware of the deficiencies in horse welfare and aim to be at the forefront of demonstrating good horse husbandry and well-being.
This study shows that riding instructors care about the welfare of the horses and express both knowledge and willingness to create conditions for sustainable horses. The respondents have ideas, ambitions, and an understanding of what could benefit the horses: group housing, varied training, more outdoor time, and more frequent feedings. At the same time, economic constraints and structural barriers are described as hindering change. In the ongoing paradigm shift and the growing demand for social trust, these ambitions are important. However, for change to be possible, ideas must be translated into action. Riding instructors’ commitment is crucial – but organizational support and the courage to challenge traditions are needed for the visions of improved equine welfare to become reality.
Main title: | Hur upplever verksamma ridlärare arbetet med ridskolehästars fysiska och psykiska hållbarhet? |
---|---|
Subtitle: | intervjustudie om hur hästars hållbarhet kan inkluderas i ridskolans utbildning |
Authors: | Söderström, Matilda and Hedlund, Thelma |
Supervisor: | Torell Palmquist, Gabriella |
Examiner: | Lundesjö Kvart, Susanne |
Series: | Examensarbete på kandidatnivå / Sveriges lantbruksuniversitet, Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, Hippologenheten |
Volume/Sequential designation: | K181 |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | VK004 Bachelor of Science in Equine Studies 180 HEC |
Supervising department: | Other |
Keywords: | Hästvälfärd, ridskola, Social License to Opperate, ridundervisning, hästens anatomi, ridutrustning |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21730 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21730 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 02 Oct 2025 11:42 |
Metadata Last Modified: | 03 Oct 2025 01:01 |
Repository Staff Only: item control page