Lundmark, Alexander and Schramm, Josefin, 2025. Djursjukskötar- och veterinärstudenters kunskap i basal vårdhygien. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS)
![]() |
PDF
1MB |
Abstract
Det saknas studier som undersökt djursjukskötar- och veterinärstudenters kunskap inom basal
vårdhygien vid slutet av sin utbildning samt hur studenterna bedömer sin kunskap. Basal
vårdhygien innefattar handhygien, arbetskläder, handskar och skyddskläder. Denna
observationsstudie undersökte studenternas kunskap och självskattning av sin kunskap genom en
enkätundersökning. Enkäten skickades ut till studenter som gick sista året på
djursjukskötarprogrammet respektive veterinärprogrammet. Totalt inkom 61 svar varav 33
respondenter var djursjukskötarstudenter och 28 respondenter var veterinärstudenter. Frågorna i
enkäten fokuserade på basal vårdhygien samt studenternas erfarenheter av följsamhet till basal
vårdhygien under VFU respektive klinisk rotation. Enkäten avslutades med en självutvärdering av
den egna kunskapen och en fråga om huruvida respondenterna ansåg sig ha tillräcklig kunskap
inom basal vårdhygien för kliniskt arbete i djursjukvården. Respondenterna uppvisade relativt
goda kunskaper i basal vårdhygien. På många av enkätfrågorna observerades en relativt god
kunskapsnivå även om en relativt låg andel respondenter svarade helt korrekt på frågorna. Enstaka
avvikande resultat observerades, framför allt gällande handtvätt för veterinärstudenterna där
andelen korrekta svar var låg. Veterinärstudenterna skattade sin kunskap i handtvätt relativt högt
trots att det var det ämne de uppvisade sämst kunskap i. Totalt fyra respondenter hade korrekta
svar på alla frågor i enkäten som syftade till att undersöka respondenternas kunskap. Majoriteten
av respondenterna ansåg att de låg på åtta av tio i kunskapsnivå på de olika områdena inom basal
vårdhygien. Majoriteten av respondenterna svarade även att de ansåg sig ha den kunskap som
krävs inom basal vårdhygien för att kunna utföra sitt arbete inom djursjukvården. Baserat på de
resultat som framkom i delen om kunskap inom basal vårdhygien så föreslås en utökning av
undervisning inom basal vårdhygien inom veterinärprogrammet samt i slutet av
djursjukskötarprogrammet för att potentiellt öka studenternas kunskap inom ämnet. Exempelvis
skulle en etablering av moment som diskussionsforum i basal vårdhygien under VFU och klinisk
rotation kunna ha en positiv inverkan på studenternas kunskap. Mer studier krävs för att utreda
studenters kunskapsnivå inom området liksom sätt att öka mängden kunskap som kvarstår över tid
så att resurser kan läggas på rätt åtgärder för att stärka studenternas kunskap inom ämnet.
Nyckelord: Handhygien, handskar, hygien, klädkod, kännedom, skyddskläder, smittskydd, student,
universitet, utbildning
There are no studies that have investigated veterinary nursing and veterinary students’ knowledge
about basic infection prevention at the end of their education and how the students judge
themselves about their knowledge. Basic infection prevention consists of hand hygiene, work
clothes, gloves and protective clothing. This observational study examined the students'
knowledge and self-reflection by sending out a questionnaire to students who were in their final
year of the veterinary nursing program and the veterinary program, respectively. A total of 61
responses were received, of which 33 respondents were veterinary nursing students and 28
respondents were veterinary students. The questions in the questionnaire focused on basic
infection prevention and the students' experiences of compliance during VFU/clinical rotation, the
questionnaire then concluded with self-evaluation and a question about whether the respondents
considered themselves to have sufficient knowledge in basic infection prevention for clinical
work. The respondents showed relatively good knowledge in basic infection prevention. A lot of
the questions had a relatively low number of respondents answering completely correctly, however
it was still possible to observe a relatively good level of knowledge. A few deviating results could
be observed, especially regarding handwashing for veterinary students where the percentage of
correct answers were low. The veterinary students graded themselves fairly high however this was
also the area they showed the worst knowledge in. A total of four respondents answered all
questions that sought to examine the respondent's knowledge correctly in the survey. Most
respondents considered themselves to be at an eight out of ten on a scale in the various areas that
were given. A majority of respondents also answered that they considered themselves to have the
knowledge required in basic hygiene care to be able to perform their work in animal healthcare.
Based on the level of knowledge shown during the basic infection prevention questions a
suggestion of an expansion of teaching in basic infection prevention within the veterinary program
as well as towards the end of the animal nursing program to potentially increase the students’
knowledge on the subject. For example, establishing tasks such as discussion forums in basic
infection prevention during the students VFU and clinical rotation could have a positive impact on
the students' knowledge. More studies are needed to investigate students' knowledge levels on the
subject as well as ways to increase the amount of knowledge that remains over time so that
resources can be allocated to the right measures to strengthen the students' knowledge on the
subject.
Keywords: Hand hygiene, gloves, hygiene, dress code, awareness, protective clothing, infection
protection, student, university, education
Main title: | Djursjukskötar- och veterinärstudenters kunskap i basal vårdhygien |
---|---|
Authors: | Lundmark, Alexander and Schramm, Josefin |
Supervisor: | Alsing Johansson, Todd |
Examiner: | Penell, Johanna |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | VY010 Veterinary Nursing Programme, 180.0hp |
Supervising department: | (VH) > Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS) |
Keywords: | handhygien, handskar, hygien, klädkod, kännedom, skyddskläder, smittskydd, student, universitet, utbildning |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21722 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21722 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 01 Oct 2025 09:26 |
Metadata Last Modified: | 02 Oct 2025 01:02 |
Repository Staff Only: item control page