Thunberg, Elin and Hernandez Ståhl, Evelina, 2025. Lek naturligtvis : gestaltningsförslag för Emiliaskolans skolgård. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
47MB |
Abstract
Allteftersom barns rörelsefrihet i det offentliga rummet minskar blir skolgårdar allt viktigare för lek och naturkontakt. Detta masterarbete föreslår en gestaltning av Emiliaskolans skolgård i Höör för att skapa en trygg, inspirerande och naturrik miljö som främjar barns lek, motoriska utveckling och sociala samspel. Genom kartanalyser, platsbesök och samtal med pedagoger har platsens befintliga kvaliteter och utvecklingsmöjligheter identifierats.
Gestaltningen bygger på konceptet lekotop, där landskap och lek sammanflätas för att stimulera kreativitet och variation. Fem centrala principer, topografi, vegetation, lösa material, klassiska lekredskap och en gnutta magi, används för att skapa flexibla och inkluderande miljöer som låter barn vara medskapare av sin lekmiljö. Barnperspektivet har varit vägledande, särskilt genom begreppet affordance som betonar barns förmåga att använda miljöer på kreativa sätt.
Resultatet är ett förslag som förstärker skolgårdens naturliga lekvärden och pedagogiska inslag, och visar hur programmerade lekytor kan integreras i landskapet för att skapa hållbara och rika utemiljöer för lek och lärande.
Arbetet består av två delar: ett gestaltningsförslag presenterat i planscher samt denna tillhörande kappa som beskriver processen, reflektioner och utgångspunkter. Arbetet riktar sig främst till landskapsarkitekter, pedagoger och beslutsfattare som arbetar med utformning av utemiljöer för barn och unga.
,As children’s freedom of movement in public spaces decreases, schoolyards become increasingly important for play and connection to nature. This master’s thesis presents a design for Emiliaskolan’s schoolyard in Höör that transforms it into a safe, inspiring, and nature-rich environment fostering children’s play, motor skills development, and social interaction. Through map analyses, site visits, and conversations with educators, the site’s existing qualities and development opportunities were identified.
The design is based on the concept of lekotop, or playotope, where landscape and play are intertwined to stimulate creativity and variety. Five central design principles: topography, vegetation, loose materials, classic play equipment, and a touch of magic are used to create flexible and inclusive environments that allow children to co-create their play spaces. The child’s perspective has been central to the proposal, especially through the concept of affordance which highlights children’s ability to use environments creatively.
The result is a proposal that enhances the schoolyard’s natural play values and educational elements demonstrating how programmed play areas can be integrated into the landscape to create sustainable and rich outdoor environments for play and learning.
The work consists of two parts, a design proposal presented in posters and this accompanying report that describes the process, our reflections, and design principles. The project is primarily intended for landscape architects, educators, and decision makers involved in designing outdoor environments for children and youth.
Main title: | Lek naturligtvis |
---|---|
Subtitle: | gestaltningsförslag för Emiliaskolans skolgård |
Authors: | Thunberg, Elin and Hernandez Ståhl, Evelina |
Supervisor: | Åkerblom, Petter and Dahlman, Bodil |
Examiner: | Nordh, Helena and Vicenzotti, Vera |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY009 Landscape Architecture Programme - Uppsala 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | Lekotop, ungdomslekotop, lekmiljöer, gröna skolgårdar, barnperspektiv, naturkontakt, utomhuspedagogik, programerad lek, vegetation, topografi, rumslighet, lek, barn, ungdomar, skolgård, affordance |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-501025 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-501025 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Additional Information: | Arbetet består av två delar, en kappa (A4) och planscher (A0), publicerade i ett och samma dokument. |
Deposited On: | 02 Sep 2025 10:30 |
Metadata Last Modified: | 03 Sep 2025 01:05 |
Repository Staff Only: item control page