Källgård Blomkvist, Jesper, 2025. Motverka körskador i gallring. First cycle, G2E. Skinnskatteberg: SLU, School for Forest Management
|
PDF
633kB |
Abstract
Denna studie görs på uppdrag av Sydved och fokuserar på körskador i gallring. Det gallras ungefär 20 miljoner m3sk/år i Sverige och virket ska transporteras till skogsbilväg. Ibland uppstår körskador i gallringar. Varför uppstår de och hur kan man förhindra att de uppstår? Körskador och skador på träd påverkar produktionen. Sydved har tidigare gjort uppföljningar, vilka visar att andelen körskador är för höga jämfört med de mål Sydved har satt upp.
Syftet med studien är, med tanke på de iakttagelser som har gjorts, att identifiera de problem som finns och hur man kan motverka körskador och allvarliga körskador. Sydved vill undersöka hur man kan ändra sina rutiner och på sikt nå gallringar utan körskador och tillsammans med entreprenörer få till en förändring för att uppnå det.
Studien baseras på djupintervjuer med virkesinköpare och skogsentreprenörer för att förstå hur verksamheten fungerar idag, vad som är bra och vilka delar man behöver arbeta mer med för att förbättra. Hur kan man i framtiden utbilda och följa upp för att nå sina mål? Studien genomfördes under vårvintern 2025 och arbetet är utfört i norra delen av Sydveds verksamhetsområde.
Resultatet i rapporten visar att det finns brister i gallringsarbetet som kan leda till att körskador uppstår. Resultatet visar också på goda exempel som kan tillämpas i större utsträckning, för att minska körskador i organisationen. Några tydliga svårhanterade problem är väderförhållanden och omslag i väderleken, där nederbörd och temperatur kan ha stor betydelse. Detta eftersom det kan gå från en bärig lämplig trakt till en trakt som blir blöt och svårhanterlig på bara några dagar. Ett annat hinder är terrängen, som kan påverka val av stick- och basväg.
Resultatet visar också att bristfällig framförhållning kan skapa problem i planeringsfasen. Entreprenörerna som intervjuats upplever att de får tillgång till objekten med kort varsel, vilket begränsar möjligheterna att utföra en bra planering eftersom det inte skapas samma möjligheter att besöka trakten före avverkningsstart. Det leder till att det blir otillräcklig planering och svåra passager hanteras när man kommer dit med maskinen, i stället för att ta reda på informationen innan och undvika situationen. Många körskador uppstår när man ska ta sig över vatten och det saknas möjligheter att köra runt eller rätt material för att bygga en bro.
I rapporten framgår det att kommunikation är en nyckel till framgång, genom att man berättar om hinder som identifierats på trakten och hur man kan förhindra att dessa hinder blir problem. Det är viktigt att inköpare och entreprenörer har bra kommunikation, men även att skördare och skotare har en bra kommunikation för att undvika att skotaren kör på vägar med dålig bärighet. Respondenterna tipsar också om några lämpliga åtgärder för att undvika körskador, såsom att risa vägarna ordentligt, att bygga broar och risa före och efter broarna, att köra med halvlass genom känsliga områden samt att samlasta allt virke i en väg med sämre bärighet för att undvika att behöva köra flera gånger.
Lämpliga ledarskapsmetoder att använda framöver för att undvika körskador är coachande och situationsanpassat ledarskap, där man ser till individernas behov och skapar förståelse och motivation att bli bättre. Det gör man lämpligen genom fältuppföljning och fältutbildningar med få individer.
,This study was commissioned by Sydved and focuses on driving damage (rutting) during thinning operations. Approximately 20 million cubic meters of timber are thinned annually in Sweden, and the timber must be transported to forest roads. Sometimes, driving damage occurs during thinning. Why does this happen, and how can it be prevented? Driving damage and tree injuries negatively affect forest productivity. Sydved's previous follow-ups have shown that the proportion of such damage is too high compared to the company's established targets.
The aim of the study, based on these observations, is to identify the existing problems and how to counteract both regular and severe driving damage. Sydved wants to explore how it can change its routines and, in the long term, achieve thinning operations without such damage, working together with contractors to drive this change.
The study is based on in-depth interviews with timber buyers and forestry contractors to understand how operations currently function, what works well, and which areas need improvement. It also aims to explore how future training and follow-ups can support the achievement of these goals. The study was conducted during late winter 2025 in the northern part of Sydved’s operational area.
The results of the report show that there are shortcomings in the current work practices that may lead to driving damage. However, the results also highlight positive practices that could be applied more widely across the organization to reduce damage. Some clearly difficult challenges include weather conditions and rapid weather changes—where precipitation and temperature can quickly turn a stable, workable site into a soft and problematic one. Another major challenge is terrain, which can influence the choice of strip roads and main haulage routes.
The results also show that lack of sufficient lead time can create problems in the planning phase. Interviewed contractors reported that they often receive information about new sites at short notice, which limits their ability to plan effectively—especially to visit the site before harvesting begins. As a result, planning becomes inadequate, and difficult terrain features are often only addressed once machinery is already on site, rather than being anticipated and avoided. Many instances of driving damage occur at water crossings where there are no alternative routes or the appropriate materials to build temporary bridges.
The report highlights that communication is a key factor for success—by sharing information about identified obstacles and how they can be prevented from becoming problems. It is essential that timber buyers and contractors maintain good communication, but also that harvester and forwarder operators communicate effectively to avoid using routes with poor load-bearing capacity. Respondents also suggest several appropriate measures for avoiding driving damage, such as properly laying brushwood on roads, building bridges and reinforcing them with brushwood before and after, using half loads in sensitive areas, and consolidating all timber along one route with poor bearing capacity to avoid repeated traffic.
Appropriate leadership methods for avoiding driving damage in the future include coaching and situational leadership, where individual needs are considered and understanding and motivation to improve are developed. This is best achieved through on-site follow-ups and small-group field training sessions.
Main title: | Motverka körskador i gallring |
---|---|
Authors: | Källgård Blomkvist, Jesper |
Supervisor: | Sándor, Carina |
Examiner: | Stenhag, Staffan |
Series: | Examensarbete / SLU, Skogsmästarprogrammet |
Volume/Sequential designation: | 2025:05 |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | SY002 Forest Management - Bachelor's Programme 180 HEC |
Supervising department: | (S) > School for Forest Management |
Keywords: | vattenpassager, utbildning, uppföljning |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21567 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21567 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 18 Aug 2025 12:52 |
Metadata Last Modified: | 19 Aug 2025 01:03 |
Repository Staff Only: item control page