Hansson, Karl and Ström, Fredrik, 2025. Optimering av materialförsörjning för skogsbilvägar : en ekonomisk analys. First cycle, G2E. Umeå: SLU, Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)
|
PDF
2MB |
Abstract
I detta kandidatarbete undersöks optimering av materialförsörjning för underhåll av skogsbilvägar genom analysering av placering och antal grustäkter. Studien genomfördes i två områden: Dorotea och Boden. Syftet med arbetet är att utveckla en analysmodell för kostnader av underhållsgrusning på ett befintligt nät av skogsbilvägar och grustäkter när antal och placering av grustäkterna varieras.
Genom att använda ArcGIS Pro och verktyget ”location allocation” analyserades transportavstånden mellan avlastningspunkterna längs vägnätet och grustäkterna. Resultaten visade att både ökat antal grustäkter och bättre placering av dessa leder till minskade transportsträckor. Det i sin tur säker transportkostnaderna som är den största kostnaden i underhållsgrusningen.
I både Dorotea och Boden kunde totalkostnaden sänkas med 14–21% genom strategisk optimering. Studien visar också att det är viktigt att ta hänsyn till öppnings-, drift- och stängningskostnader av grustäkter ur ett långsiktigt perspektiv, något som är en brist i modellen.
Slutsatsen som kan dras är att optimering av grustäkters placering med hjälp av GIS-verktyg och modellering är ett effektivt sätt att minska kostnader inom skogsbrukets infrastruktur.
This bachelor's thesis investigates how the supply of road maintenance materials for forest roads can be optimized by analyzing the number and placement of gravel pits. The study focuses on two areas in Sweden: Dorotea and Boden. The aim was to develop a model for costs related to maintenance of a forest road network when the number and placement of gravel pits.
Using ArcGIS Pro and the “location allocation” tool, transport distances from gravel pits to unloading points were analyzed. The results show that both increasing the number of gravel pits and optimizing their placement significantly reduces transport distances, which lowers transport costs, the largest component of overall maintenance expenses.
In both areas, total costs were reduced by 14-21% through optimization. The study also highlights the importance of considering how opening, operational, and closing costs of gravel pits affect the total cost long term, which is lacking in the model.
The conclusion is that optimizing gravel pit locations using GIS tools and modelling is an effective way to reduce infrastructure costs in forestry operations.
Main title: | Optimering av materialförsörjning för skogsbilvägar |
---|---|
Subtitle: | en ekonomisk analys |
Authors: | Hansson, Karl and Ström, Fredrik |
Supervisor: | Nordfjell, Tomas |
Examiner: | Lind, Torgny |
Series: | Kandidatarbeten i skogsvetenskap / SLU, Fakulteten för skogsvetenskap |
Volume/Sequential designation: | 2025:08 |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | SK003 Forest Science (BSc), 180.0hp |
Supervising department: | (S) > Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204) |
Keywords: | optimering, grustäkt, vägmaterial, skogsbilväg |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21513 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21513 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 22 Aug 2025 11:16 |
Metadata Last Modified: | 25 Aug 2025 01:13 |
Repository Staff Only: item control page