Samuelsson, Emma, 2025. Att gestalta för riskfylld lek. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
19MB |
Abstract
Barns möjlighet till riskfylld lek är idag begränsad. Riskfylld lek är lek som utmanar barn att ta risker för att utvecklas. Att ägna sig åt riskfylld lek ger barn mer positiva hälsoeffekter än om barn inte ägnar sig åt riskfylld lek. Riskfylld lek är bra för barns hälsa, motoriska färdigheter, självständighet, sociala förmågor och motiverar barn att vara mer aktiva när de leker.
Syftet med denna uppsats är att överbrygga gapet mellan forskning om riskfylld lek och utformning av lekmiljöer. Uppsatsen går ut på att undersöka den riskfyllda lekens begränsningar, hur gestaltning kan främja riskfylld lek för barn och att ta fram ett utformingsförslag som gynnar den riskfyllda leken. För att uppnå syftet svarar uppsatsen på tre frågeställningar: (1) Vad begränsar barns möjligheter till riskfylld lek idag? (2) Vilka gestaltningsaspekter för lekmiljöer främjar riskfylld lek? (3) Hur kan dessa gestaltningsaspekter implementeras på en befintlig lekmiljö för att främja riskfylld lek?
Metoden för arbetet är en litteraturstudie följt av ett utformningsförslag med tillhörande platsanalys. Litteraturstudien tar fram den riskfyllda lekens begränsningar och forskning kring den riskfyllda leken kopplat till gestaltning. Det visar sig att de lagar och regelverk som reglerar lekmiljöer och vuxnas involvering i leken är de två främsta faktorer som begränsar barns möjligheter till riskfylld lek. Litteraturstudien föreslår metoden Risk benefit assessment (RBA) som en metod som kan minska dessa begränsningar. Vidare analys av litteraturstudien resluterar i gestaltningsaspekter som främjar riskfylld lek. Dessa gestaltnings-aspekter implementeras, i kombination med metoden RBA, på en speicifik lekmiljö med syfte att öka platsens miljöerbjudanden för riskfylld lek. De aspekter för gestaltning som studien resulterar i är: rik på naturinslag, varierad rumslighet, sociala rum, fasta utmanande lekredskap, lösa utmanande element, varierande terräng samt tillgänglig rik omgivning.
Uppsatsens resultat bygger vidare på den forskning som finns kring riskfylld lek och utvecklar tidigare teorier och kunskap till gestaltningsaspekter.
,Children’s opportunities for risky play are currently limited. Risky play is play that challenges children to take risks to develop. Engaging in risky play has more positive health effects for children than not engaging in risky play. Risky play is good for children’s health, motor skills, independence, social skills and motivates children to be more active when playing.
The purpose of this paper is to bridge the gap between research on risky play and the design of play environments. The paper aims to investigate the limitations of risky play, how design can promote risky play for children and to develop a design proposal that favours risky play. To achieve the purpose, the paper answers three questions: (1) What limits children’s opportunities for risky play today? (2) What design aspects of play environments promote risky play? (3) How can these design aspects be implemented at Strömsdalen playground to promote risky play?
The method for the work is a literature study followed by a design proposal with associated site analysis. The literature study highlights the limitations of risky play and research on risky play linked to design. It appears that the laws and regulations governing play environments and the involvement of adult in play are the two main factors that limit children’s opportunities for risky play. The literature review suggests the Risk Benefit Assessment (RBA) method as a method that can reduce these limitations. Further analysis of the literature study results in design aspects that promote risky play. These design aspects are implemented, in combination with the RBA method, on a specific play environment with the aim of increasing the site’s environmental affordances for risky play. The design aspects resulting from the study are: rich in natural elements, varied spatiality, social spaces, fixed challenging play equipment, loose challenging elements, varying terrain and accessible rich surroundings.
The results of the thesis build on existing research on risky play and develop previous theories and knowledge into design approaches.
Main title: | Att gestalta för riskfylld lek |
---|---|
Authors: | Samuelsson, Emma |
Supervisor: | Jansson, Märit |
Examiner: | Jakobsson, Anna and Svensson, Jitka |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | riskfylld lek, utmanande lek, utomhuslek, lekmiljö, lekplats |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21381 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21381 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 14 Aug 2025 14:20 |
Metadata Last Modified: | 15 Aug 2025 01:15 |
Repository Staff Only: item control page