Home About Browse Search
Svenska


Andreasson, Emma and Pettersson, Anna, 2025. Att bygga broar av hållbarhet : den interna kommunikationens roll i livsmedelsbranschen. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics

[img]
Preview
PDF
941kB

Abstract

Livsmedelsbranschens omfattande påverkan på människor och miljö kräver att företagen tar sitt samhälleliga ansvar. Internkommunikationen utgör en viktig roll i att implementera hållbarhetsstrategier genom att minska diskrepansen mellan idé och handling. Traditionellt har företag riktat ett större fokus mot den externa hållbarhetskommunikationen, där den interna till viss del blivit förbisedd. Till följd av samhällets växande kritik mot verksamheters påverkan blir det alltmer centralt för företag att beakta samtliga dimensioner och där med anta ett samhälleligt ansvar. Företag utgör en nyckelroll i att skapa förändring och arbeta i linje med de globala målen och till följd av livsmedelsbranschens betydande påverkan på samhället åskådliggörs den interna kommunikationens betydelse för att få medarbetare att jobba i önskad riktning.

Av denna anledning ämnar studien undersöka hur företag inom den svenska livsmedelsbranschen bygger broar av hållbarhet genom intern kommunikation samt undersöka vilka framträdande faktorer som möjliggör intern hållbarhetskommunikation. Studien utgörs av en komparativ multipel fallstudie, i vilken en kvalitativ forskningsmetod med en induktiv ansats tillämpas. Empirin insamlades genom semistrukturerade intervjuer med sex hållbarhetsansvariga vid olika livsmedelsföretag.

Studiens resultat indikerar att hållbarhetsansvariga vid respektive företag är eniga om den interna kommunikationens betydelse för ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Däremot förekommer det meningsskiljaktigheter kring hur mycket och i vilken utsträckning hållbarhetsinformationen bör kommuniceras, något som också synliggörs genom att samtliga tillämpar olika kanaler i varierande utsträckning. För att brygga gapet mellan idé och handling påvisar studien att planerade direkta möten och annan face-to-face kommunikation är det som till störst del tillämpas och föredras av de undersökta livsmedelsföretagen. Vidare uppmärksammas ett antal faktorer som utifrån studien bedöms bidra till en mer effektiv hållbarhetskommunikation, nämligen anpassade budskap, integrering och förflyttning av ägandeskap, involvering av medarbetare samt ledningens inflytande.

,

The idea of CSR (Corporate Social Responsibility) — is that companies should take environmental, social, and economic responsibility for society, which can be traced far back in time (Borglund 2021 s. 21). In the food industry, CSR is particularly important, as companies within this sector impact the environment, society, and economy with almost every decision they make (SLU 2023). It is not enough to merely formulate a CSR strategy (Kotler et al. 2017) — it must also be implemented and meticulously adhered to in order for sustainability goals to be achieved (Gulliksson and Holmgren 2021). However, even though CSR efforts have gradually become more important for companies in the food industry and other sectors, we still need to learn more about how companies can ensure that everyone involved in the process understands, engages with, and acts in line with the established sustainability goals. Here, internal communication becomes crucial for building bridges of sustainability. Internal communication is the practice of making employees understand, engage in, and act for change (Offerman et al. 2024). In a company, it is common for sustainability managers to be at the center of this work (Velte & Stawinoga 2020) — they are the bridge between CSR on paper and how CSR is actually carried out, something they achieve by communicating, listening, and creating purpose internally. This thesis therefore aims to understand how sustainability is communicated within Swedish food companies and wich prominent factors enables internal sustanability communication.

The results indicate that several different channels and methods are used by the studied companies when conveying sustainability information within their respective organizations. In conclusion, planned direct meetings and face-to-face communication are primarily used for the purpose of communicating sustainability information within each organization. This is based on the opportunities for feedback and two-way communication that such methods provide. However, the degree of continuity and the amount of such information vary between the cases. With that said, the results of the study indicate that three particular elements appear to have been contributing to the differences. Firstly, the company's structure and size influence how sustainability information is communicated; secondly, the core purpose of the business; and thirdly, how well-established the sustainability work is within the organization. Furthermore, the results of the thesis indicate several important factors that enable effective internal sustainability communication within the food industry: the integration of sustainability into all parts of the organization and into internal communication, the adaptation of messages and channels to suit the intended recipients, the promotion of two-way communication and open dialogues, as well as active engagement and support from management in sustainability efforts.

Main title:Att bygga broar av hållbarhet
Subtitle:den interna kommunikationens roll i livsmedelsbranschen
Authors:Andreasson, Emma and Pettersson, Anna
Supervisor:Melin, Erik
Examiner:Jonsson, Josefina
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1654
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK017 Business and Economics - Sustainable Development (BSc), 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:intern hållbarhetskommunikation, CSR, livsmedelsbranschen, hållbarhetsansvariga, kvalitativ forskningsmetod
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21366
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21366
Language:Swedish
Deposited On:14 Aug 2025 13:10
Metadata Last Modified:15 Aug 2025 01:00

Repository Staff Only: item control page