Home About Browse Search
Svenska


Stål, Majken and Karlsson, Jasmine, 2025. Sambandet mellan hundägares foderval, kommunikation kring detta och deras tillit till djurhälsopersonal och foderföretag. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS)

[img] PDF
Full text restricted to: Library staff only
Full text under embargo, will be available 8 June 2026.

6MB

Abstract

Kommunikation och förtroende mellan hundägare och djurhälsopersonal är av stor betydelse för
att kunna optimera vården av djuren. Idag är utfodring med konventionellt foder vanligt, men
intresset för utfodring med andra typer av dieter såsom råfoder ökar dock. Vissa hundägare kan
känna ett större förtroende för andra aktörer utöver djurhälsopersonal när det kommer till foder
och nutrition, vilket kan ha en negativ påverkan på hundars hälsa. Varför detta skiftande i
förtroende sker är inte väl undersökt. Därför var syftet att undersöka hur hundägare har upplevt att
djurhälsopersonal och foderföretag har kommunicerat kring foder för att hitta ett eventuellt
samband mellan kommunikation och förtroende. En aspekt som undersöktes var ifall det fanns
samband mellan hundägares foderval och deras upplevda förtroende för djurhälsopersonal och
foderföretag. Ytterligare undersöktes eventuella samband mellan hundägares val av foder och hur
de upplevde kunskapsnivån hos de två aktörerna.
En enkätstudie genomfördes och enkäten distribuerades i tre Facebookgrupper som var
inriktade mot hundfoder. Totalt bearbetades 42 enkätsvar för detta arbete. Respondenterna delades
upp i två grupper baserat på vad de utfodrade med, råfodergruppen med 24 respondenter och den
konventionella fodergruppen med 18 respondenter.
Det framkom att respondenterna hade lägre förtroende för djurhälsopersonal än för det valda
foderföretaget, där kunskapsbrist och ekonomiska intressen hos djurhälsopersonal angavs som
anledningar. Vid kommunikation kring foder ansåg många från råfodergruppen att
djurhälsopersonal hade en negativ inställning till råfoder, medan den konventionella fodergruppen
angav att djurhälsopersonal hade kommunicerat kring foder vid specifika sjukdomstillstånd.
Många av respondenterna angav att företagen främst hade marknadsfört deras foder genom fodrets
egenskaper, såsom färska och/eller svenska råvaror, naturliga ingredienser och hög kvalitet. I
avseende till hur djurhälsopersonal och foderföretag har kommunicerat med hundägare kan
resultatet tyda på att det finns en skillnad. Respondenter angav att djurhälsopersonal
kommunicerar på ett sätt som kan uppfattas som negativt mot hundägarens val. Detta i jämförelse
med foderföretag som marknadsför sin produkt med påståenden som hundägaren tycker är viktigt
för sin hund. Vidare forskning kring faktorer till varför förtroendet för djurhälsopersonal är lägre
än det för foderföretag gällande nutrition och foder behövs.

,

Communication and trust between dog owners and veterinary personnel is of major importance.
Today it is common to feed dogs with conventional dog food, however, the interest in feeding
dogs with other types of diets such as raw food increases. Some dog owners have more trust for
other sources of information than veterinary personnel in regard to food and nutrition. This can
have a negative impact on the health of dogs. The reasons as to why this difference in trust occurs
are not well researched. Therefore, the aim was to study dog owners' experiences of how
veterinary personnel and food companies have communicated with them about food, and to find a
potential correlation between communication and trust. Another aspect, which was explored, was
if there are correlations between dog owners’ choice of food and their perceived trust for
veterinary personnel and food companies. Furthermore, potential correlations between dog
owners’ choice of food and how they perceived veterinary personnel and food companies'
knowledge was also explored.
A survey was distributed in three Facebook groups which were focused on dog food. A total of
42 surveys were processed for this study. The respondents were divided into two groups based on
what they fed their dogs, the raw food group with 24 respondents and the conventional food group
with 18 respondents.
It was shown that respondents had less trust for veterinary personnel than for their chosen dog
food company. The lack of knowledge and financial interests of veterinary personnel were seen as
reasons. Numerous respondents from the raw food group thought veterinary personnel have a
negative attitude towards raw food. The conventional food group stated that veterinary personnel
have communicated with them about food for specific medical conditions. Numerous of the
respondents stated that companies have primarily marketed their food by its characteristics, such
as fresh and/or Swedish ingredients, natural ingredients and of high quality. The result could
indicate that there is a difference between how veterinary personnel and food companies
communicate with dog owners. Respondents stated that a negative attitude towards their feeding
habits can be experienced based on how veterinary personnel communicate. In comparison, food
companies market their food with attributes dog owners deem as important for their dog. Further
research on factors behind the lower trust for veterinary personnel than the chosen food company,
in regard to nutrition and food is required.

Main title:Sambandet mellan hundägares foderval, kommunikation kring detta och deras tillit till djurhälsopersonal och foderföretag
Authors:Stål, Majken and Karlsson, Jasmine
Supervisor:Palmqvist, Hanna
Examiner:Smedberg, Klara
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:VY010 Veterinary Nursing Programme, 180.0hp
Supervising department:(VH) > Institutionen för Kliniska vetenskaper (KV-UDS)
Keywords:djurägare, enkät, foder, färskfoder, förtroende, hund, hundar, hunddjur, hundfoder, konventionellt foder, marknadsföring, råfoder, torrfoder, utfodring
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21340
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21340
Language:Swedish
Deposited On:06 Aug 2025 13:22
Metadata Last Modified:08 Aug 2025 01:06

Repository Staff Only: item control page