Granlund, Viggo, 2025. Att välja en framtid i skogen : värderingar och marknadsföring bland gymnasiestudenter. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Forest Economics
|
PDF
795kB |
Abstract
The green transition requires a competent workforce with appropriate education. The challenge is that many of the sectors that are essential to driving the green transition forward are experiencing a significant shortage of workers with the necessary education and skills. Understanding how young people choose post-secondary education is therefore central to addressing this skills gap. Bourdieu’s field theory and the marketing model of territory are used as theoretical frameworks to study and analyze the processes that underlie upper secondary students’ choices of higher education.
The aim of this study is to explain young people’s educational choices, with a specific focus on forestry education, a sector currently facing a shortage of qualified professionals. The study is designed as a case study targeting final-year students in a science-oriented upper secondary program and uses focus groups as the primary research method, as this method yields data better suited to the purpose of this study. The analysis was conducted inductively, meaning that themes emerged during the coding of analytical units. The results are presented according to the identified themes and analyzed in relation to field theory and the theory of territory.
The results of the study indicate that upper secondary students prioritize good employment opportunities after graduation, attractive salaries, and interest in the subject matter. Education is viewed as part of a broader student life experience, where location and student activities also influence educational choices. Marketing must immediately capture the audience's attention, especially on social media, and should be designed to evoke curiosity.
Creating awareness and knowledge about forestry education at an early age is of utmost importance. When young people are making decisions about their post-secondary education, forestry programs must already be included among the perceived viable options. Marketing needs to be tailored to the target group and highlight the factors that matter most to them: strong job prospects, good salaries, and engaging course content.
,Den gröna omställningen kräver kompetent arbetskraft med korrekt utbildning. Problemet är att många av sektorerna som berörs och kan driva den gröna omställningen framåt har stor brist på arbetskraft med rätt utbildning och kompetenser. Hur ungdomar genomför väljer eftergymnasial utbildning är centralt för att finna lösningar på kompetensbristen. Bourdieus fältteori och marknadsföringsmodellen om territorium används som teoretiskt ramverk för att studera och analysera de processer som ligger till grund för gymnasieungdomars val av eftergymnasial utbildning.
Syftet med studien är att förklara ungdomars utbildningsval med specifikt fokus på skogliga utbildningar, en sektor där det råder brist på arbetskraft med rätt utbildning och kompetens. Studien är utformad som en fallstudie riktad mot gymnasieungdomar som läser sista året på ett naturvetenskapligt program och använder fokusgrupp som forskningsmetod eftersom det ger ett dataunderlag mer lämpat för denna studiens syfte. Analysen har skett induktivt, vilket innebär att temana växte fram under kodningen av analysenheterna. Analysen presenteras sedan utifrån de olika temana och hur de påverkas av fält- och territoriumteorin.
Resultaten i studien indikerar att gymnasieungdomar prioriterar goda möjligheter till anställning efter examen, bra lön och intresse för utbildningens innehåll. Utbildningen ses som en del av studentlivet som helhet och studieort och kåraktiviteter påverkar också valet av utbildning. Marknadsföringen behöver fånga mottagaren direkt, framförallt på sociala medier, och vara utformad för att väcka nyfikenhet.
Vikten av att skapa kännedom och kunskap om skogliga utbildningar redan i ung ålder är av största vikt. När ungdomarna ska fatta sitt beslut om eftergymnasial utbildning behöver skogliga utbildningar redan vara en del av de alternativ som är möjliga. Marknadsföringen behöver vara anpassad efter målgruppen och poängtera det som målgruppen söker, bra arbetsmarknad, bra lön och intressant kursinnehåll.
Main title: | Att välja en framtid i skogen |
---|---|
Subtitle: | värderingar och marknadsföring bland gymnasiestudenter |
Authors: | Granlund, Viggo |
Supervisor: | Aldberg, Julia |
Examiner: | Mark-Herbert, Cecilia |
Series: | Examensarbeten / Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för skogsekonomi |
Volume/Sequential designation: | 60 |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | SY001 Forest Science - Master's Programme 300 HEC |
Supervising department: | (S) > Dept. of Forest Economics |
Keywords: | Bordieu, gymnasiungdomar, marknadsföring, skoglig utbildning, utbildningsval |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21264 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21264 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 29 Jul 2025 08:44 |
Metadata Last Modified: | 30 Jul 2025 08:01 |
Repository Staff Only: item control page