Arvidsson, Julia, 2025. Varubrist i leveranskedjan av djurfoder : En kartläggning av processer och kommunikationsstrategier hos foderleverantör. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics
|
PDF
1MB |
Abstract
I takt med ökad befolkningstillväxt har efterfrågan på livsmedel också ökat, vilket ställer höga krav på jordbrukssektorn och dess leveranskedjor. Jordbruket har en avgörande roll för att tillgodose livsmedelsbehovet. Det svenska jordbruket har intensifierats, där färre men större jordbruksföretag är väsentliga för svensk matproduktion. Under 2023 var 27 % av jordbruksföretagen specialiserade på animalieproduktion. Särskilt inom animalieproduktion är tillgången av foder avgörande. Detta innebär att foderleverantörens leveransprecision är avgörande för lantbrukarens egen produktion. Det är därför intressant att undersöka foderleverantörens leveranskedja vid varubrist.
Syftet med denna studie är att analysera och kartlägga brister i de organisatoriska processerna inom leveransflödet hos en foderproducent, med särskilt fokus på hur flaskhalsar och varubrist uppstår och hanteras. Studien syftar också att undersöka hur varubristen kommuniceras till kunderna Vid servicemisslyckande i form av varubrist kan starka kundreaktioner framkallas. Foderleverantörens respons är därför avgörande för kundens nöjdhet och lojalitet. Det teoretiska ramverk som studien utgår ifrån består av teorierna Supply Chain Management, Supply Chain Integration, Agility, Recilience, Service recovery och rättviseteorin. För att uppnå studiens syfte har en fallstudie genomförts. Studien har undersökt ett fallföretag på djupet för att analysera deras organisatoriska process inom leveransflödet. Empirin har samlats in via semistrukturerade intervjuer med respondenter från det studerade fallföretaget, och har sedan analyserats i relation med det teoretiska ramverket.
Resultatet visar att intern- och extern integration är väsentliga faktorer för att bibehålla en god leveransprecision, tillsammans med ett utvecklat systemstöd. Studien identifierar centrala utmaningar inom leveranskedjan, som är särskilt relaterade till foderfabrikers driftsäkerhet och hantering av säkerhetslager. Slutligen tyder resultatet att transparants och tydlig kommunikation är avgörande för att upprätthålla kundrelationer vid varubrist. Att erbjuda kompensation eller prisjusteringar framstår som viktiga verktyg för att bibehålla tillit och förtroende.
,As population growth increases, so does the demand for food, placing high demands in the agricultural sector and its supply chains. Agriculture plays a crucial role in meeting food needs. Swedish agriculture has become more intensified, with fewer but lager farms, playing a vital role in national food production. In 2023, 27% of agricultural enterprises were specialized in animal production. In this sector, the availability of feed is particular critical. This means that the feed supplier´s delivery accuracy is essential for the farmer´s own production. Therefore, it is relevant to examine the feed supplier’s supply chain during instances of shortages.
The aim of this study is to analyze and map deficiencies in the organizational processes within the delivery flow of a feed producer, with particular focus on how bottlenecks and shortages arise and are managed. This study also aims to investigate how the shirts are communicated to the customers. Service failures in the form of feed shortage can provoke strong customer reactions, The supplier´s response is therefore crucial to customer satisfaction and loyalty. The theoretical framework is based on the theories of Supply Chain Management, Supply Chain Management Integration, Agility, Resilience Service recovery and Justice Theory. To fulfill the purpose of the study, a case study was conducted. The study investigated one company in- depth to analyze its internal delivery processes. Empirical data was collected through semi-structured interviews with respondents from the case company and analyzed in relation to the theoretical framework.
The results showed that both internal and external integration are essential factors for maintaining delivery accuracy, along with well- developed system support. The study identifies key challenges within the supply chain, particularly related to the operational reliability of feed facilities and the management of safety stocks. The results also indicate that transparent and clear communication is crucial for maintaining customer relationships during periods of shortages. Offering compensation or price adjustment appears to be an important tool for preserving trust and confidence.
Main title: | Varubrist i leveranskedjan av djurfoder |
---|---|
Subtitle: | En kartläggning av processer och kommunikationsstrategier hos foderleverantör |
Authors: | Arvidsson, Julia |
Supervisor: | Hakelius, Karin |
Examiner: | Langendahl, Per-Anders |
Series: | Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi |
Volume/Sequential designation: | 1645 |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | NY008 Agronomprogrammet ekonomi 300 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Economics |
Keywords: | Leveranskedja, Supply Chain Management, Service recovery, Rättviseteorin, Varubrist, Resiliense, Intern integration, Leveransprecision, Supply Chain Management Integration, Agilitet, Jordbrukssektor, Agricultural Supply Chain |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21231 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21231 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 14 Aug 2025 08:55 |
Metadata Last Modified: | 15 Aug 2025 01:01 |
Repository Staff Only: item control page