Maksimov, Sara and Jensen, Mille, 2025. Barkåkra fjärilsbacke : ett konceptförslag till Ängelholms nya naturreservat, där människan och naturen möts. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
27MB |
Abstract
Detta arbete utgör ett konceptförslag för Barkåkra fjärilsbacke i Ängelholms kommun. Studien fokuserar på samspelet mellan människan och naturen och undersöker hur en peri-urban ruderatmark, som idag fungerar som lagringsplats, kan bevara biologiska värden och samtidigt omvandlas till
ett attraktivt besöksmål för rekreation och naturpedagogik.
Genom att inhämta relevant litteratur, intervjua pedagoger, inspireras av liknande platser, och analysera Barkåkra fjärilsbackes befintliga förutsättningar har arbetet tagit fram riktlinjer för hur biologisk mångfald kan bevaras och samtidigt tillgängliggöras för allmänheten.
En central del i projektet är att integrera ekologisk kunskap med sociala aspekter och mänskliga behov för att skapa en plats som är både hållbar och upplevelserik. Det föreslagna gestaltningskonceptet innehåller element som främjar pollinatörernas livsmiljöer samtidigt som den erbjuder besökaren möjlighet till vila, reflektion och lärande om naturens processer. Arbetet visar att det är möjligt att skapa en restorativ och kunskapsbildande
miljö där naturen och människan samverkar.
Studien understryker vikten av platsanpassade lösningar, där ekologiska förhållanden och kulturella sammanhang utgör grunden för utformningen. Samtidigt belyser arbetet de utmaningar som finns kring långsiktig förvaltning, växtval och brukarmedverkan. Projektet kan fungera som inspiration för liknande initiativ där naturvård, naturpedagogik och gestaltning möts i ambitionen att skapa levande, tillgängliga och meningsfulla naturområden nära städer.
,This paper consists of a concept proposal for Barkåkra fjärilsbacke in Ängelholm’s municipality. The study focuses on the interaction between people and nature with the aim of investigating how a peri-urban wasteland, which currently functions as a storage site, can preserve biological values and at the same time be transformed into an attractive destination for recreation and nature pedagogy.
By obtaining relevant literature, interviewing educators, be inspired by similar places and analysing the site’s existing conditions, the paper has developed guidelines for how biodiversity can be preserved and at the same time made accessible to the public.
A central part of the project is to integrate ecological knowledge with social aspects and human needs to create a place that is both sustainable and rich in experiences. The proposed design concept contains elements that promote the habitats of pollinators while offering visitors the opportunity to rest, reflect and learn about natural processes of nature. The paper shows that it is possible to create a restorative environment with nature pedagogic
elements where nature and humans interact.
The study emphasizes the importance of site-specific solutions, where ecological conditions and cultural contexts form the basis for the design. At the same time, the work highlights the challenges surrounding long-term management, plant selection, and user participation. The project can serve as inspiration for similar initiatives where nature conservation, pedagogy and design meet with the ambition to create vibrant, accessible and meaningful natural areas near cities.
Main title: | Barkåkra fjärilsbacke |
---|---|
Subtitle: | ett konceptförslag till Ängelholms nya naturreservat, där människan och naturen möts |
Authors: | Maksimov, Sara and Jensen, Mille |
Supervisor: | Nordius, Arne |
Examiner: | Haaland, Christine and Wegren, Kristin |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LM006 Landscape Architecture 120 HEC, None |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | gestaltning, naturreservat, biologisk mångfald, pollinatörer, rekreation, naturpedagogik |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21168 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21168 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 26 Jun 2025 11:54 |
Metadata Last Modified: | 26 Jun 2025 11:54 |
Repository Staff Only: item control page