Walberg, Lina, 2025. Vegetationens funktion på förskolegårdar : kvaliteter hos vegetation som ger funktioner som gynnar barn. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
![]() |
PDF
16MB |
Abstract
Forskning visar att tillgång till gröna miljöer har en positiv inverkan på barns hälsa, lärande och naturkontakt. Trots att medvetenheten och kunskapen om fördelarna är stor så minskar tillgången till gröna miljöer i städerna, i takt med urbaniseringen. Denna studie undersöker vegetationens kvaliteter och vilka funktioner de har som bidrar till att skapa en miljö som främjar barn i en förskolemiljö. Arbetet grundas i en litteraturstudie samt två platsanalyser som utförts på två förskolegårdar i Göteborg.
Resultaten visar att vegetation stödjer barn genom att erbjuda funktioner som ger möjligheter till fysisk aktivitet, lärande och naturkontakt till exempel genom klätterträd, sensoriska växter och en varierad växtlighet. Utöver detta bidrar även vegetationen till ett hälsosamt lokalklimat genom att reglera temperatur och hantera regnvatten. För att skapa förskolegårdar som erbjuder nämnda viktiga funktioner för barn behövs en mångsidig och funktionell vegetation.
Research shows that children’s access to green environments has a positive impact on their physical health, learning and interaction with nature. Despite awareness and knowledge of these benefits, access to green spaces in cities is decreasing due to urbanization. This study examines the qualities of vegetation and their functions in forming a green environment that supports children in a preschool setting. The research is based on a literature review and site analyses of two preschool outdoor environment in Gothenburg.
The results show that vegetation supports children by providing functions that enable physical activity trough climbing trees, learning by sensory plants and nature interaction by vegetation that attracts insects. In addition, vegetation contributes to health beneficial local climate by regulating temperature and by managing rain water. To enable preschool yard that offer these essential benefits for children a diverse greenery needs to be implemented.
Main title: | Vegetationens funktion på förskolegårdar |
---|---|
Subtitle: | kvaliteter hos vegetation som ger funktioner som gynnar barn |
Authors: | Walberg, Lina |
Supervisor: | Jansson, Märit |
Examiner: | Gabriel, Amanda |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY011 Horticultural Management: Garden Design - Bachelor's programme, 180HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | förskolegård, vegetation, fysisk aktivitet, lärande, naturkontakt, biologisk mångfald, lokalklimat |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500944 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-500944 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 27 May 2025 08:54 |
Metadata Last Modified: | 29 May 2025 01:01 |
Repository Staff Only: item control page