Emad Muhanad, Asrar and Toth, Emma, 2025. Permeabla asfaltsytor för att minska översvämningsrisker i Malmö. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
![]() |
PDF
15MB |
Abstract
Studien undersöker hur permeabel asfalt kan minska översvämningsrisken i Malmö genom att förbättra dagvattenhanteringen vid extrem nederbörd. Detta är en viktig fråga med tanke på de rådande klimatförändringarna. Undersökningen analyserar, med hjälp av litteraturstudier, intervjuer och en fallstudie, faktorer som påverkar infiltrationskapaciteten och funktionaliteten hos permeabel asfalt. Studien inkluderar även underhåll och lokala markförhållanden för permeabel asfalt. Arbetet belyser hinder och möjligheter för implementering av denna lösning i stadsmiljöer. Resultatet visar att permeabel kan minska översvämningsrisken i Malmö genom att fördröja och infiltrera dagvatten, vilket avlastar avloppsystemen – med förutsättningarna att området vägen placeras på har en låg trafikklass och rätt skötsel.
,This study investigates how permeable asphalt can reduce the risk of flooding in Malmö by improving stormwater management during extreme rainfall events. This is relevant as we stand in front of ongoing the climate change. Through literature studies, interviews, and a case study, the research analyzes factors influencing the infiltration capacity and functionality of permeable asphalt. The study also considers maintenance requirements and local soil conditions. The work highlights both challenges and opportunities for implementing this solution in urban environments. The results show that permeable asphalt can reduce the risk of flooding in Malmö by delaying and infiltrating stormwater, thereby relieving pressure on the sewer system – provided that the asphalt is placed in low-traffic areas and is properly maintained.
Main title: | Permeabla asfaltsytor för att minska översvämningsrisker i Malmö |
---|---|
Authors: | Emad Muhanad, Asrar and Toth, Emma |
Supervisor: | Wahl, Scott |
Examiner: | Bensch, Åsa |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY001 Landscape Engineer Programme 180 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | dagvattenhatering, översvämning, markmaterial, extrem nederbörd, klimatanpassning, markpermeabilitet, stadsplanering, urban miljö, hållbar infrastruktur |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21044 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21044 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 20 May 2025 08:28 |
Metadata Last Modified: | 21 May 2025 01:02 |
Repository Staff Only: item control page