Home About Browse Search
Svenska


Rodriguez, Emilia, 2025. Lekens landskap : attraktionskraften i naturlika lekmiljöer och deras roll som alternativ till traditionella lekplatser. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img] PDF
1MB

Abstract

I och med att barnkonventionen blev svensk lag har uttrycket ’barnets bästa’ blivit ett centralt
begrepp i alla beslutsfattande processer. Detta gäller även inom landskapsarkitektur. Alla projekt
som landskapsarkitekter tar sig an ska förhålla sig till barnkonventionen och därmed också ’barnets
bästa’. Detta blir extra viktigt vid planeringen av miljöer som är speciellt dedikerade för just barn,
så som lekplatser.
För att kunna mäta hur givande en lekplats är för barn finns begreppet lekvärde. Lekvärdet
analyseras med hjälp av olika analysverktyg. De kvaliteter som oftast bidrar till ett högt lekvärde i
dessa analyser är vegetation, lösa material, varierande topografi, utrustning, platsens kontext samt
mötesplatser och rumslighet. Baserat på dessa kvaliteter har ett alternativ till den traditionella
lekplatsen i detta arbete utvärderats. Nämligen naturlika lekmiljöer.
Naturlika lekmiljöer är ett alternativ till den traditionella lekplatsen som kan uppfylla alla
kriterier för ett högt lekvärde, samtidigt som de är helt naturbaserade. Detta innebär att barnen som
använder den naturlika lekplatsen upplever ett likställt lekvärde mot det som finns på traditionella
lekplatser, samtidigt som de får vistas i en naturlik miljö och ta del av fördelarna som medföljer
denna miljötyp.

,

Since the Convention on the Rights of the Child became Swedish law, the expression 'the best
interests of the child' has become a central concept in all decision-making processes. This also
applies to landscape architecture. All projects that landscape architects undertake must relate to the
Convention on the Rights of the Child and thus also to 'the best interests of the child'. This
becomes especially important when planning environments that are specifically dedicated to
children, such as playgrounds.
In order to be able to measure how rewarding a playground is for children, there is the concept of
play value. Play value is analyzed by using various analysis tools. The qualities that most often
contribute to a high play value in these analyses are vegetation, loose parts, varying topography,
equipment, the context of the site, as well as places for social interactions and spatiality. Based on
these qualities, an alternative to the traditional playground has been evaluated in this work.
Namely, nature-like play environments.
Nature-like play environments is an alternative to the traditional playground that can meet all the
criteria for a high play value, while being completely nature-based. This means that the children
who use the nature-like playground experience an equal play value to that found in traditional
playgrounds, while at the same time being able to stay in a nature-like environment and take
advantage of the benefits that come with this type of environment.

Main title:Lekens landskap
Subtitle:attraktionskraften i naturlika lekmiljöer och deras roll som alternativ till traditionella lekplatser
Authors:Rodriguez, Emilia
Supervisor:Fridell, Linnéa
Examiner:Kylin, Maria
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:naturlika lekmiljöer, lekplatser, lekvärde, miljöerbjudanden
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21040
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21040
Language:Swedish
Deposited On:22 May 2025 06:19
Metadata Last Modified:23 May 2025 01:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics