Home About Browse Search
Svenska


Wiedewilt, Malin and Malmberg, My, 2025. Att prata landskap med barn : en undersökning om hur barn kan delta vid planering i samhällsbyggnadsprocessen. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
14MB

Abstract

Vi formas av den miljö vi växer upp i. Det är också miljön utomhus som bringar fram våra tidigaste kärnminnen som barn. Utomhus främjas den lekfulla leken där barn utvecklas både fysiskt och mentalt. Barn har precis som alla medborgare rätt till att få göra sin röst hörd för inflytande och delaktighet, det förkunnar Barnkonventionens Artikel 12.1. Att tillämpa barnrättsperspektivet innebär att de vuxna ser till barnets behov och granskar samt utformar den bebyggda miljön efter barnets bästa. Det som ofta missas vid samhällsbyggnadsprocessen i Sverige är barnets perspektiv. Vilket innebär att barnet självt förmedlar vad de tycker om den bebyggda miljön och den kommande planeringen. För barn slutar aldrig leken, för barnen är lek kommunikation. Barn i låg ålder, tre till fem år, kan ha svårt att sätta ord på sina tankar och därför kan man behöva möta barnen i deras lek, för att kunna prata landskap med barnen.
Genom forskningen har flera delaktighetsmodeller skapats där man vid samhällsbyggnadsprocessen kan ta stöttning för barns involvering vid olika processer och projekt inom planering. Via dessa modeller kan man utläsa en lägsta nivå av ett icke deltagande samt den högsta nivån av delaktighet där barnet har full makt. För att skapa goda förutsättningar när man möter barn vid medborgardialog kan man använda sig av olika verktyg.
I denna uppsats testas sju olika metoder i kombinationer för hur man kan involvera barn och få deras perspektiv inom en avgränsad fråga. Vid sex tillfällen möter vi tre olika barngrupper för att prata landskap med barn. Metoderna som används är Dialog, Observation, Rundvandring, Foto, Muralmålning samt Experter. Genom dessa workshops fick vi ett brett underlag för hur man kan arbeta med barn i åldersspannet tre till fem år för att inhämta information som vidare kan användas i samhällsbyggnadsprocessen.
I en kombination av forskning och workshop skapade vi ett underlag som kan hjälpa kommuntjänstepersoner i den offentliga sektorn när de ska träffa barn för medborgardialog.

,

We are shaped by the environment in which we grow up. It is also the outdoor environment that brings forth our earliest core memories as children. Outdoor play activities are promoted, where children develop both physically and mentally. Children have the right to have their voices heard in matters of influence and participation, as stated in Article 12.1 of the UN Convention on the Rights of the Child. Applying a child rights perspective means that adults address the child’s needs and assess and design the built environment based on the best interests of the child. A common oversight in the urban planning in Sweden is the child’s perspective. The child should be able to express their opinions about the built environment. For children, play is a form of communication. Young children may struggle to articulate their thoughts, which is why it is necessary to meet children through their play in order to engage in discussions about landscapes with them.
Several participation models have been developed, which support the involvement of children in different stages and projects of urban planning. These models provide a framework for understanding the lowest level of non-participation and the highest level of participation. To create favorable conditions when engaging children in citizen dialogue, various tools can be utilized.
This thesis tests seven different methods in various combinations to explore how children can be involved and how their perspectives can be captured in a specific issue. On six occasions, the authors engage three different child groups to discuss landscapes with them. The methods used include Dialogue, Observation, Walkabouts, Photography, Painting, and Experts. Through these workshops a broad dataset is gathered on how to work with children aged three to five years to that can be used in the urban planning process. By combining research and workshops, the authors provide a framework that can assist public sector officials in the municipality when engaging children in citizen dialogues.

Main title:Att prata landskap med barn
Subtitle:en undersökning om hur barn kan delta vid planering i samhällsbyggnadsprocessen
Authors:Wiedewilt, Malin and Malmberg, My
Supervisor:Norfall, Lisa
Examiner:Kylin, Maria and Fridell, Linnéa
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:medborgadialog, barns perspektiv, planering, planprocess, metod för deltagande, workshop
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20884
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20884
Language:Swedish
Deposited On:13 Mar 2025 09:26
Metadata Last Modified:14 Mar 2025 02:02

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics