Holmgren, Agnes, 2024. Dynamiska utemiljöer i förskolan : med fokus på förskolan Kråkekullen i Göteborg. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
5MB |
Abstract
Förskolegårdar blir allt mindre och har i många fall bristande kvalitet till följd av slitage och en monoton utformning. Samtidigt är förskolegården den plats där barn spenderar den största delen av sin utevistelse. Därför är förskolegårdens kvalitet viktig för barns lek och utveckling.
Arbetets mål har varit att genom litteraturstudier, observationsstudier och gestaltning undersöka och sammanställa kunskap om vilka kvaliteter som är viktiga för en bra förskolegård som främjar barns lust till lek, fysisk aktivitet och lärande. Som fokus för arbetet var förskolan Kråkekullen i Göteborg där förskolegården utvärderas genom en observationsstudie där teorierna affordances och behavior settings utgör en grund till kategoriseringen av olika zoner i lekmiljön. Resultatet av litteraturen och fallstudien sammanfattades i gestaltningsprinciper och ett förslag för hur de skulle kunna implementeras på förskolegården.
Resultatet visade att viktiga egenskaper för nt bra lekmiljö är en kombination av tillräckligt stort utrymme, varierad terräng, rumslighet efter barns behov och närvaron av natur- och lösa material. Det framkom också att möjligheten att manipulera material och påverka sin egen miljö genom att gräva och bygga var meningsfullt för barns lek, liksom möjligheten för riskfylld lek. Kunskapen om att stor yta och varierad terräng är viktig för barn kan vara viktig i framtida planering och placering av förskolegårdar.
Preschool outdoor yards are diminishing in size and often lack quality due to excessive wear and a monotonous design. Yet, preschool yards represent where children spend most of their outdoor time. The quality of preschool yards are therefore pivotal for children’s play and development.
This study aimed to investigate and collect knowledge about the essential qualities of a high-quality preschool yard that appeals to children in terms of play, physical activity and learning. This was executed through a literature review, observational studies and a design study. The focus was on Kråkekullen preschool in Gothenburg, where the outdoor yard was evaluated using observational studies based on the theories of affordances and behavior settings, categorizing different zones within the play environment. The literature findings and case study results were synthesized into design principles and proposals for implementation on the yard.
The results highlighted that crucial features for an optimal play environment include sufficient space, varied terrain, spatiality based on children’s needs, and the presence of natural and loose materials. Furthermore, opportunities for material manipulation and shaping their own environment through digging and building were also found to be meaningful for children’s play, alongside opportunities for risky play. Understanding the importance of sufficient space and diverse terrain for children can shed light on future planning and placement of preschool playgrounds.
Main title: | Dynamiska utemiljöer i förskolan |
---|---|
Subtitle: | med fokus på förskolan Kråkekullen i Göteborg |
Authors: | Holmgren, Agnes |
Supervisor: | Jansson, Märit |
Examiner: | Palsdottir, Anna Maria and Fridell, Linnéa |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | förskolegårdar, lekotoper, affordances, lek i natur |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20793 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20793 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 30 Jan 2025 07:17 |
Metadata Last Modified: | 31 Jan 2025 02:04 |
Repository Staff Only: item control page