Johansson, Karin, 2024. Beteende och djurvälfärd hos svenska skolhundar. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Applied Animal Science and Welfare
|
PDF
1MB |
Abstract
Arbetet undersöker hur skolhundar arbetar och interagerar med elever som har problematisk skolfrånvaro och utforskar tecken på både positiv och negativ välfärd hos dessa hundar. I studien har 13 elever, 6 hundförare och 7 hundar medverkat. Den är studien är en delstudie av ett större projekt med sociala tjänstehundar.
Metoden innefattar observationer av videoinspelningar av hundarnas beteende under interaktioner med eleverna, samt protokollförda data från hundförarna om hundarnas välfärd. Studien omfattar en beteendeanalys, vilket ger en förståelse för hundarnas upplevelser och reaktioner i skolmiljön. Varje elev har träffat hunden en till två gånger i veckan under tio till tolv veckor. Filmmaterialet omfattar tre möten för varje elev som har filmats.
Resultaten indikerar att skolhundarna övervägande visade tecken på positiv välfärd, med vanliga beteenden som inkluderade kontaktsökande mot elever och svansviftning. Det fanns dock variationer i beteenden mellan olika hundar, vilket understryker betydelsen av att beakta individuella skillnader. Studien observerade också mindre önskade beteenden, som att hundarna slickade sig runt munnen eller gick iväg, men dessa förekom i mindre utsträckning.
Detta bidrar till förståelsen av hundars välfärd i pedagogiska sammanhang och understryker behovet av fortsatt uppmärksamhet på hundarnas välbefinnande. Den belyser också vikten av individ-anpassad omvårdnad och träning för skolhundar för att säkerställa en positiv upplevelse för både hundar och elever.
The research investigates how school dogs’ function and interact with students who have problematic school attendance and explores signs of both positive and negative welfare in these dogs. In the material, 13 pupils, six dog handlers and seven dogs were included.
The method includes observations of video recordings of the dogs' behavior during interactions with Pupils, as well as data from protocols on their well-being. The study involves a behavioral analysis, providing an understanding of the dogs' experiences and reactions in the school environment. Each pupil has met the dog twice a week for ten to twelve weeks. Three meetings from each pupil have been filmed.
The results show that school dogs primarily showed signs of positive welfare, with common behaviors including seeking contact with students and wagging their tails. However, there were variations in behaviors among different dogs, emphasizing the importance of considering individual differences. The study also observed less desirable behaviors, such as lip licking or walking away, but these occurred to a lesser extent.
This research contributes to the understanding of dogs' welfare in educational settings and emphasizes the need for continued attention to the well-being of dogs. It also highlights the importance of individualized care and training for school dogs to ensure a positive experience for both dogs and students.
Main title: | Beteende och djurvälfärd hos svenska skolhundar |
---|---|
Authors: | Johansson, Karin |
Supervisor: | Lidfors, Lena |
Examiner: | Rehn, Therese |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | VY009 Veterinary Medicine programme, 330.0hp |
Supervising department: | (VH) > Applied Animal Science and Welfare |
Keywords: | skolhundar, beteende, djurvälfärd, djurunderstödda insatser |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20750 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20750 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 07 Jan 2025 11:36 |
Metadata Last Modified: | 08 Jan 2025 02:00 |
Repository Staff Only: item control page