Home About Browse Search
Svenska


Örnberg, Ida, 2024. Grönare skolgårdar : en kartläggning av barns lekmönster under etablering av vegetation på en skolgård i Malmö. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
19MB

Abstract

Skolgårdar är en viktig plats för barns lek och utveckling,
men många skolgårdar domineras idag av
hårdgjorda ytor med begränsad mängd vegetation.
Tidigare forskning har visat att tillgång till grönska
och naturlika miljöer på skolgårdar kan ha positiva
effekter på barns lek, sociala interaktion och
välbefinnande. I den här studien undersöktes hur
införandet av vegetation på en skolgård påverkade
barnens lekmönster och beteenden.
Vid en intervention introducerades 42 m2
buskartad vegetation på en skolgård i Malmö, vilket
höjde skolgårdens totala mängd lekbar vegetation
avsevärt. Skolgårdens lekpotential analyserades
med hjälp av verktyget “Outdoor Play Environment
Categories”. Barnens lek studerades sedan med
hjälp av en systematisk observationsmetod kallad
“behavior mapping”, där barnens rörelsemönster,
aktivitetsnivåer, lekaktiviteter och barngruppernas
sammansättning observerades. Analyser och observationer
tog plats två veckor innan interventionen,
och upprepades sedan ett år senare för att möjliggöra
jämförelse mellan perioderna.
Resultaten visade att den nya vegetationen bidrog
till en mer varierad lekkultur med ökad förekomst
av utforskande och kreativ lek. Barnen drogs till de
nya planteringarna och använde vegetationen flitigt,
trots att den fortfarande var under etablering.
Aktivitetsnivåerna förändrades inte markant totalt
sett, men aktiviteten fördelades annorlunda över
skolgården. Fler neutrala lekmiljöer inbjöd till lek
över könsgränserna i vissa delar av skolgården.
Studien tyder på att införandet av vegetation kan
berika barns lekmiljö och skapa mer inkluderande
förutsättningar, även under etableringsfasen.
Vegetationen verkade kunna stödja en mångfald
av lektyper och bidra till mer dynamiska lekmiljöer
som bättre svarade mot olika barns behov
och preferenser. Resultaten går i linje med tidigare
forskning som visat att grönska kan främja barns
kreativa och utforskande lek samt bidra till mer
jämlika lekmiljöer. Studien understryker vikten av
varierade och integrerade lekmiljöer för att skapa
goda förutsättningar för barns allsidiga utveckling
och välbefinnande på skolgårdar. Samtidigt är det
svårt att isolera effekterna av just vegetationen
från andra faktorer som kan ha påverkat studiens
resultat. Fler studier behövs för att bekräfta resultaten
och undersöka hur olika typer av grönska och
design av lekmiljöer kan optimeras för att stödja
barns behov.
Sammanfattningsvis belyser studien den potential
som finns i att berika skolgårdar med växtlighet
för att skapa mer stimulerande och inkluderande
lekmiljöer. Även om vegetationen är under etablering
verkar den kunna bidra till mer varierad lek
och aktivitet. Studien understryker betydelsen av
genomtänkt design med integrerade, gröna miljöer
för barns lek och utveckling på skolgårdar.

,

School yards are important places for children’s
play and development, but many school yards
today are dominated by paved surfaces with limited
vegetation. Previous research has shown that
access to greenery and natural environments in
school yards can have positive effects on children’s
play, social interaction, and well-being. This study
investigated how the introduction of vegetation in
a school yard affected children’s play patterns and
behaviors.
In an intervention, 42 m2 of shrub vegetation
was introduced in a school yard in Malmö, significantly
increasing the total amount of playable
vegetation in the school yard. The play potential of
the school yard was analyzed using the “Outdoor
Play Environment Categories” tool. Children’s
play was then studied through a systematic observation
method called “behavior mapping”, where
children’s movement patterns, activity levels, play
activities, and the composition of children’s groups
were observed. Analyses and observations took
place two weeks before the intervention and were
repeated one year later to enable comparison between
the periods.
The results showed that the new vegetation
contributed to a more varied play culture with
increased occurrence of exploratory and creative
play. The children were drawn to the new
plantings and used the vegetation extensively,
even though it was still being established. Overall
activity levels did not change significantly, but activity
was distributed differently across the school
yard. More neutral play environments invited play
across gender boundaries in certain parts of the
school yard.
The study suggests that the introduction of vegetation
can enrich children’s play environment
and create more inclusive conditions, even during
the establishment phase. The vegetation seemed
to be able to support a variety of play types and
contribute to more dynamic play environments
that better responded to the needs and preferences
of different children. The results are in line
with previous research showing that greenery can
promote children’s creative and exploratory play
and contribute to more equal play environments.
The study emphasizes the importance of varied
and integrated play environments to create good
conditions for children’s comprehensive development
and well-being in school yards. At the same
time, it is difficult to isolate the effects of vegetation
specifically from other factors that may have
influenced the results. More studies are needed to
confirm the results and investigate how different
types of greenery and the design of play environments
can be optimized to support children’s
needs.
In summary, the study highlights the potential of
enriching school yards with vegetation to create
more stimulating and inclusive play environments.
Even if the vegetation is being established, it seems
to be able to contribute to more varied play and
activity. The study underscores the importance
of thoughtful design with integrated, green environments
for children’s play and development in
school yards.

Main title:Grönare skolgårdar
Subtitle:en kartläggning av barns lekmönster under etablering av vegetation på en skolgård i Malmö
Authors:Örnberg, Ida
Supervisor:Jansson, Märit and Ignell, Sanna
Examiner:Peterson, Anna and Chojnowski, Kamil
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:None
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:lek, barn, elever, skolgård, vegetation, växtetablering, gröna skolgårdar, behavior mapping, TOPO, SOPLAY, aktivitetsnivå, rörelsemönster, inkluderande lek, schoolyard greening
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20639
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20639
Language:Swedish
Deposited On:08 Nov 2024 06:59
Metadata Last Modified:09 Nov 2024 02:05

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics