Björklund, Josefin, 2024. Katters socialisering: Kattuppfödares erfarenheter och köpares upplevelser. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Applied Animal Science and Welfare
|
PDF
4MB |
Abstract
Detta arbete är en enkätstudie som genomfördes i syfte att undersöka vilka erfarenheter som svenska kattuppfödare erbjuder sina kattungar under socialiseringsperioden och hur kattköpare från dessa uppfödare uppfattar sina katters socialiseringsgrad. Två olika enkäter skickades ut, en till kattupp-födare och en till kattköpare. Forskare inom området har konstaterat att det finns ett fönster mellan två och sju veckors ålder där kattungar är som mest mottagliga för nya intryck. Detta fönster benämns som socialiseringsperioden i litteraturen.
Resultatet visar på att kattuppfödarna är förhållandevis bra på att erbjuda kattungarna en varierande och berikande uppväxt. Majoriteten av uppfödarna börjar tidigt med socialiseringen av sina kattungar och utnyttjar socialiseringsperioden väl. Många uppfödare erbjuder erfarenheter så som introduktion till dammsugare, hushållsmaskiner, TV/radio och musik, de är sämre på att introducera kattungarna till kontakt med andra djur utanför hushållet, sele/halsband, tandborstning och barnleksaker. Kattköparna beskriver att de inte upplever några större bekymmer med deras katters socialiseringsgrad. Majoriteten av katterna tyr sig till alla i familjen och är inte rädda för gäster eller andra djur i hushållet. De river/fräser/biter varken familjemedlemmar, gäster eller andra djur i hushållet. Utifrån resultatet kan man utläsa att uppfödarna har utfört ett bra arbete under socialiseringsperioden då kattköparna inte upplever problem med sina katter.
Slutsatser som kan dras från denna studie är att uppfödarna till största del tar vara på och använder socialiseringsperioden väl, de köpare som besvarat enkäten har svarat att de i största allmänhet är nöjda med sina katters beteende och att de inte uppvisar önskat beteende. Det som uppfödare skulle behöva fokusera mer på är hur länge kattungarna hanteras. Resultatet visar på att många hanterar kattungarna betydligt kortare tid än de 40 minuter per dag per kattunge som forskning visar på ger en positiv effekt. Det som skulle önskas mer av uppfödarna är mer fokus på sele/halsband för att göra utevistelse lättare för katterna senare i livet samt mer fokus på att introducera tandborstning. I denna studie sågs inga beteendeproblem hos katter, det innebär dock inte att de inte existerar då en väldigt låg del av målpopulationen nåddes. Det är fortsatt viktigt för uppfödare att arbeta för en god socialisering för att förebygga ännu fler beteendeproblem.
This paper is a survey study which was carried out with the purpose to examine which experiences Swedish cat breeders offered their kittens during the socialization period and how the buyers of cats from these breeders perceives their cats' socialization degree. Two different surveys were distributed, one to cat breeders and one to cat buyers. Researchers within the area have established that there is a window between the age of two and seven weeks where kittens are most receptive to new impressions. This window is called the socialization period in the literature.
The result shows that the cat breeders are relatively good at offering the kittens a varied and enriching upbringing. Most of the breeders begin socialization of their kittens early and utilize the socialization period well. Many breeders offer experiences such as introduction to vacuum cleaners, household appliances, TV/radio and music, they are worse at introducing kittens to contact with other animals outside of the household, harness/collars, tooth brushing and children’s toys. The cat buyers state that they do not experience any bigger concerns regarding their cats socialization degree. Most of the cats resort to everyone in the family and are not afraid of the guests or other animals in the household. According to the result, it can be deduced that the breeders have performed a good job during the socialization period as the cat buyers do not experience issues with their cats.
Conclusions that can be drawn from this study is that the breeders mostly utilizes the socialization period well, the buyers who answered the survey answered that they are generally satisfied with their cats’ behavior and that they do not exhibit bad behavior. What breeders should focus more on is how long the kittens are handled. The results shows that many of them handles the kittens less than the 40 minutes per day per kitten that research shows is beneficial. What would be desired more from the breeders is more focus on harness/collars to make outdoor stay easier for the cats later in life as well as more focus on introducing tooth brushing. In this study no behavioral issues were seen in cats, this however does not mean that it does not exist as only a small part of the target population was reached. It is important for breeders to continuously strive towards good socialization to prevent even more behavioral issues.
Main title: | Katters socialisering: Kattuppfödares erfarenheter och köpares upplevelser |
---|---|
Authors: | Björklund, Josefin |
Supervisor: | Andersson, Maria and Hirsch, Elin |
Examiner: | Rehn, Therese |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | VY009 Veterinary Medicine programme, 330.0hp |
Supervising department: | (VH) > Applied Animal Science and Welfare |
Keywords: | kattunge, katt, socialisering, socialiseringsperiod, oönskat beteende |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20467 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20467 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 06 Sep 2024 07:35 |
Metadata Last Modified: | 10 Sep 2024 01:02 |
Repository Staff Only: item control page