Home About Browse Search
Svenska


Wijesundara, Ampitiyawaththe Prasadinee, 2024. The Role of Food Packaging : consumer purchasing behaviour in Sri Lanka. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Department of Molecular Sciences


Full text not available

Abstract

Questions about food packaging have received increased attention in recent decades. Challenges associated with sustainable development are, e.g. material selection, ensuring food quality, management in a value system and consumption-related issues. The focus has mainly been on characteristics of material selection with a life cycle perspective. Less research has focused on communication aspects. This study aims to determine the effect of food packaging elements on consumer´s buying behaviour and sustainable food consumption in Colombo - Sri Lanka. The study based on the Theory of Planned Behaviour (TPB) and questionnaire was developed according to that theory. The project was carried out in three phases, where the first phase involved a review of literature in the field of consumer behaviour (within fast moving consumer goods). Secondly, consumer data was collected, and finally, the data was analysed and discussed in the light of previous studies. The target population of this study was all shoppers in between 18-45 years, visited at one major Cargills supermarket in Colombo, Sri Lanka. Judgmental method was used in the selection of supermarket based on its accessibility, location, and population. Convenience sampling method was used in the selection of the sample. This involved selecting individuals who are readily available and willing to participate. The study was taking place during the first weekend of April 2024. The QR code was used to distribute the questionnaire among participants without wasting their time. An online survey was carried out by using Netigate software. Questionnaire was distributed among 90 consumers and 81 responses were collected. Descriptive statistics and correlation analysis were used to analyse the collected data using SPSS software. Three research questions and a research aim were addressed by the results of the study accordingly. According to the general perceptions of the consumers, the packaging material influence them more than other packaging elements and the packaging information shows the lowest influence on consumer buying behaviour. In the sustainability perceptions, the results show some deviations from the previous one. Packaging information can influence consumers most and respectively packaging colour, material, size, and graphic play that role. Packaging shape does not show any influence on consumer´s sustainability purchasing behaviours. According to that packaging material, information and colour were identified as the most influential packaging element to motivate consumer’s sustainable buying behaviour. According to the results it was clearly showing that peoples behavioural beliefs involve more to decide their general behaviours but in the advance situations as an example when people need to select sustainable options over others, they use their control beliefs more to take decisions.

,

Frågor om förpackning av livsmedel har fått en ökad uppmärksamhet under de senaste decennierna. Utmaningar som är förknippade hållbar utveckling är, t.ex. materialval, säkerställande av livsmedelskvalitet, hantering i ett värdesystem och konsumtionsrelaterade frågor. Fokus har främst legat på egenskaper hos materialval med ett livscykel perspektiv. Mindre forskning har fokuserat på kommunikationsaspekter. I det föreliggande projektet är genomfört ur ett konsumentperspektiv. Det fokuserades på faktorer som förklarar köpbeteende för hållbara livsmedelsprodukter i Columbo, Sri Lanka. Projektet presenteras i ett Theory of Planned Behavior (TPB) perspektiv. Projektet genomfördes i tre faser, där den första fasen innebar en genomgång av litteratur inom området konsumentbeteende (inom fast moving consumer goods). I den andra fasen samlades konsumentdata in, och i den sista fasen analyserades data, och diskuterades i ljuset av tidigare studier. Målgruppen i konsumentpopulationen var livsmedelsinköpare i åldersspannet 18-45 år, som besökte en av Cargills matbutiker i Colombo, Sri Lanka i april 2024. Urvalet av konsumenter är ett bekvämlighetsurval, personer som var på plats och var villiga att medverka. En QR-kod förmedlades till respondenter, så att de kunde svara på enkäten, utan att uppge e-post eller andra personuppgifter. Enkätstudien skapades i Netigate, som möjliggjorde korrelationsanalys och deskriptiv statistik i användande iv SPSS programvara. Ett övergripande syfte och tre forskningsfrågor banade utgör struktur för presentationen. Resultaten pekar på att konsumenter påverkas av materialval mer än någon annan faktor. Därefter har grafik i förpackning, form, storlek och färg en viss påverkansgrad. Förpackningsinformationen var den faktor som uppgavs i mindre omfattning påverka köp. Detta resultat avviker från tidigare studier, som har visat att information på förpackningar påverkar köpbeteende. Information som uppges kunna påverka konsumentbeteende mest är förpackningsmaterial, färg, storlek och grafisk design. Förpackningens form påverkar inte alls konsumenters hållbarhetsrelaterade konsumtion. Ur ett teoretisk perspektiv indikerar den empiriska studien att konsumenters hållbarhetskopplade beteende förklaras av fler faktorer än köpbeteende.

Main title:The Role of Food Packaging
Subtitle:consumer purchasing behaviour in Sri Lanka
Authors:Wijesundara, Ampitiyawaththe Prasadinee
Supervisor:Mark-Herbert, Cecilia
Examiner:Bååth, Jonas
Series:Molecular Sciences
Volume/Sequential designation:2024:20
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:NM032 Masterprogrammet Hållbara livsmedelssystem 120,0 hp
Supervising department:(NL, NJ) > Department of Molecular Sciences
Keywords:packaging image, packaging materials, packaging shape, packaging size, sustainable food consumption
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20380
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20380
Language:English
Deposited On:20 Aug 2024 08:22
Metadata Last Modified:21 Aug 2024 01:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics