Rick, Ruben, 2023. Payoff Time in Light Aircraft Drivetrains. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Energy and Technology
Full text not available |
Abstract
The following study investigates the situation for small aircraft drivetrains and their emissions in the cradle to gate stage of the life cycle as well as the ongoing emissions for aircraft using the different drivetrains. The study considers various configurations for light aircraft, combining different drivetrains with different fuel types for the engines, different countries of operation, and different use purposes. The engine types in this study are: diesel, AvGas and electric, the fuel types are: AvGas, Jet A-1, HEFA from tallow, used cooking oil, palm fatty acid distillate, corn oil and soybean oil and electricity, the countries of operation are China, France, Sweden, UK and USA, the use purposes are for training, freight and passenger traffic. All configurations are compared against each other and the comparisons are shown in conclusive tables.
The tables show whether an emissions-payoff situation is present and if so how long the payoff time is. If there is no payoff time the table will show what engine outperforms what alternative. This information is useful for lawmakers and international organization imposing policies, economic initiatives and sanctions as it promotes smarter and more efficient initiatives. The study will use environmental economic input/output analysis to establish the cradle to gate emissions, but will look at the direct and indirect emissions of the fuels in an LCA fashion for the ongoing emissions. This approach was chosen to compare the different configurations in a fair manner.
,Följande studie undersöker den nuvarande situationen för utsläpp fråm drivlinor för lätta flygplan under konstruktionsfasen samt utsläpp från flygplan som under drift använder de olika drivlinorna. Studien undersöker åtskilliga konfigurationer för lätta flygplan, däribland alternativa kombinationer av: typ av drivlina, bränsletyp, land där huvuddelen av användingen sker och användningsändamål. De undersökta drivlinetyperna är: diesel, AvGas och elektrisk, bränsletyperna är: AvGas, Jet A-1, HEFA gjort av taljolja, återvunnen matolja, palm fatty acid distillate, majsolja och olja från soyabönor samt el, användingsländerna är Kina, Frankrike, Storbrittanien, Sverige och USA, de olika användningsändamålen är: upplärning, frakt av varor och passagerartransport.
Resultaten visar om en utsläppsmässig avbetalningsperiod existerar och isåfall hur lång den uppskattas vara. Om det inte finns en ustläppsmässig avbetalningsperiod redovisas vilken konfiguration som är bättre. Denna information är användbar för lagstiftande och internationella organisationer som hanterar regler, ekonomiska initiativ och sanktioner då det finns till som en resurs för smartare och effektivare initiativ. Studien använder sig av miljömässig ekonomisk input/output analys för att etablera storleken av utsläppen från produktionen av drivlinorna men kommer att använda sig av analys av direkta och indirekta utsläpp från bränslesorterna för att uppskatta utsläppen under användning. Denna kombinationslösning jämför de olika konfigurationerna på ett effektivt och rättvist sätt.
Main title: | Payoff Time in Light Aircraft Drivetrains |
---|---|
Authors: | Rick, Ruben |
Supervisor: | Larsson, Gunnar |
Examiner: | Karlsson Potter, Hanna |
Series: | Examensarbete / Institutionen för energi och teknik, SLU |
Volume/Sequential designation: | 2023:01 |
Year of Publication: | 2023 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | None |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Energy and Technology |
Keywords: | light aircraft, aircraft engines, life cycle analysis, cradle to gate, payoff, production footprint |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-18708 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-18708 |
Language: | English |
Additional Information: | Studenten läste kurs som fristående. EW230620 |
Deposited On: | 20 Jun 2023 10:24 |
Metadata Last Modified: | 21 Jun 2023 01:01 |
Repository Staff Only: item control page