Lindgren, Niki, 2020. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of People and Society
|
PDF
5MB |
Abstract
Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i förskoleverksamhet. Verksamheten kräver särskilda fysiska förutsättningar och inkluderar vanligtvis en förskolebyggnad med tillhörande förskolegård, men skiftar i utformning. Anledningen till detta har visat sig vara mångbottnad och handlar bland annat om att det är flera olika perspektiv som verkar inom eller med inflytande över planeringen av dessa miljöer. En litteraturstudie av forskning på fältet gör det tydligt att barn behöver utrymme, vegetation och varierade utemiljöer för att utmanas och utvecklas. Samtidigt är förskolemiljön en produkt av stadsplaneringen i stort som skall tillgodose olika funktioner och regleras genom lagar och riktlinjer. Studien ger en inblick i gemensamma utgångspunkter, skillnader och konfliktpunkter mellan olika perspektiv och den kunskap och föreställningar som bildar underlag till beslut. I uppsatsen intervjuas representanter för tre olika yrkesgrupper: planerare vid förskoleförvaltning, landskapsarkitektur samt pedagog. Samtliga respondenter har kopplingar till en specifik förskola som fungerar som utgångspunkt för samtal och analys. I resultatdelen pekas samsyn och perspektivbrytningar ut som kan antyda utvecklingspotentialer och konfliktpunkter i planeringen och förvaltningen av förskolegårdar. Det visar sig att samtliga perspektiv bekräftar vikten av en förskolegård och att de uppfattar att att friytan är av betydelse för barnens lek, lärande och utveckling. Men det visar sig också att faktorer som stora barngrupper, låg personaltäthet, krav i läroplanen och brist på byggbar mark, betoning på säkerhetsaspekter mm är faktorer som leder olika aktörer till olika slutsatser och som här diskuteras mot bakgrund av kunskapsläget inom pedagogik, planering och landskapsforskning.
,The preschool has become a symbol as the physical environment where children spend the majority of time in their early childhood years. During the last decade, the preschool has also become a part of the Swedish educational system, which makes it the first interaction with formal learning. Additionally, the preschool is also influenced by play and caregiving. These factors requires certain physical conditions, which usually includes a building and an adjacent outdoor space. However, the design, function and size of outdoor spaces vary between different preschools. The reason for this has been shown to be multifaceted and a result of different perspectives and practices related to these environments. A literature study makes it clear that children need outdoor environments that are spacious, green and varied in order to develop and get challenged. Preschool developments are regulated by legislations and policies in planning but also the result of the terms and conditions in the realm of the preschool practice and planning. To gain insight into commonalities and divergences in perspectives related to the preschool outdoor spaces, four different professionals are interviewed. All interviewees have a connection to a particular preschool outdoor environment which is the departure for the investigation. The interviewees are a project planner at the local management for preschools, two landscape architects and a pedagogue. In the result, the data from the literature studies and interviews are compared and points out similarities and differences in perspectives. Factors of consensus and conflict regarding the preschool outdoor environment are highlighted. Furthermore, the result show that the free space is mentioned as important by all perspectives and they confirm its importance regarding children's play, learning and development. However, it also show that factors like bigger group sizes, declining amount of preschool teachers with a degree, increased demands in the curriculum and lack of buildable land are a few of the factors that bring actors involved to different conclusions. This is discussed in the light of the current position of knowledge within pedagogy, planning and landscape research.
Main title: | Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad |
---|---|
Subtitle: | samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö |
Authors: | Lindgren, Niki |
Supervisor: | Mårtensson, Fredrika |
Examiner: | Jansson, Märit and Fridell, Linneá |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2020 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of People and Society |
Keywords: | preschool, outdoor environment, development, learning, play, pedagogical quality, socialt samspel, barns utveckling, förskolegård |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-15507 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-15507 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 08 May 2020 10:42 |
Metadata Last Modified: | 12 May 2020 12:19 |
Repository Staff Only: item control page