Home About Browse Search
Svenska


Selander, Sofie and Nordström, Nina, 2019. En pedagogisk och upplevelserik tematrädgård i Carl von Linnés anda : ett teoribaserat gestaltningsförslag till Linnéträdgården i Slottsträdgården, Malmö. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Plant Breeding (from 130101)

[img]
Preview
PDF
10MB

Abstract

With the rise of densification and decreasing green spaces in urban cities, children that grow up in larger cities risk not being offered enough possibilites to spend time in nature och nature-like environments. As a consequent these children risk lacking a natural care and concern for their surroundings and the environment. Studies that show that children who spend time in nature together with guiding adults who express care for the environment develop into environmentally caring people, indicate that we need more places where adults and children are given the opportunity to talk about plants and the environment. This thesis aims to examine how the Linneus garden in Slottsträdgården, Malmö, can be designed to encourage conversations about Carl von Linné, and the presence and importance of plants in our everyday life. By using a theory-based method that ensures that every design decision is made based on facts and well-tried theories, the aim is to secure a more reliable result compared to design based only on intuition and personal experience. The work process and final design is presented with text and illustrations .

,

Ökad inflyttning till städerna med förtätning och minskade grönytor som följd, gör att barn som växer upp i större städer inte erbjuds tillräckligt med möjligheter att vistas i natur eller naturlika miljöer och riskerar därför att inte få med sig en självklar omsorg för sin omgivning och miljö. Forskning visar att barn som befinner sig i naturlika miljöer tillsammans med en vuxen som uttrycker uppskattning och hänsyn för miljön kan bidra till att barn kan utveckla samma omtanke. Detta indikerar att det behövs fler miljöer där vuxna och barn samtalar om växter och miljön. Arbetet ämnar att undersöka hur Linnéträdgården i Slottsträdgården i Malmö kan utformas för att tillhandahålla rätt förutsättningar för att uppmuntra samtal om Carl von Linné samt växters närvaro och betydelse i människors vardag. Genom att utforma miljön med hjälp av en teoribaserad metod som innebär att varje designbeslut grundas i forskning och beprövade teorier från litteraturstudien, är syftet att uppnå ett mer tillförlitligt resultat jämfört med utformning baserat enbart på egen intuition och erfarenhet. Med hjälp av text och illustrationer visualiseras gestaltningsprocessen samt ett gestaltningsförslag.

Main title:En pedagogisk och upplevelserik tematrädgård i Carl von Linnés anda
Subtitle:ett teoribaserat gestaltningsförslag till Linnéträdgården i Slottsträdgården, Malmö
Authors:Selander, Sofie and Nordström, Nina
Supervisor:Leo, Jonatan and Folkesson, Anders
Examiner:Jansson, Märit
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2019
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LK004 Horticultural Management Programme - Garden Design, Bachelor's Programme 180 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Plant Breeding (from 130101)
Keywords:pedagogik för barn, utomhuspedagogik, upplevelse, barns upplevelse, miljöer för barn, landskapsarkitektur, trädgårdsgestaltning, miljöpsykologi
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10529
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10529
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:18 Jun 2019 12:52
Metadata Last Modified:02 Jun 2020 13:57

Repository Staff Only: item control page