Home About Browse Search
Svenska


Wahlund, Petra, 2008. Vegetationens betydelse för barnets lek : en studie av lekplatser. SLU, Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101), Alnarp. Alnarp: SLU, Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
5MB

Abstract

Det här examensarbetet är inriktat på att se vilken betydelse vegetation har för barnets
lek. Har det någon betydelse, eller inte? Hur påverkas leken av vegetation på en lekplats?
Jag har fördjupat mig i litteratur om ämnet, utfört observationer av barns lek på utvalda
lekplatser och intervjuat personer som arbetar med projektering av lekmiljöer för barn.
Bakgrunden till arbetet är att jag under min utbildning till Landskapsingenjör genomgick
kursen markprojektering. Vi fick där projektera en lekplats till en förskola. Vid ett
tillfälle hade vi en föreläsning med miljöpsykolog Fredrika Mårtensson. Hon talade om
hur barn påverkas av och utvecklas av sina utemiljöer. Hon påpekade att barn behöver
trygga men utmanande lekplatser. Jag blev inspirerad av den föreläsningen och ville veta
mer om barns utemiljöer.
Barn är beroende av en stimulerande utemiljö. Det har forskats om behovet av gröna
utemiljöer både för vuxna och barn i många år, både utomlands och i Sverige. Barn har
rätt att kräva en god och säker utemiljö som utmanar dem och möjliggör dess
vidareutveckling mot en vuxen individ. Barn lär sig om livet genom att leka. Vegetation
på en lekplats stimulerar barnets fantasi och möjliggör olika slags lek. En lekplats utan
vegetation uppfyller inte barnets experimentlusta och behov av utforskande. I detta arbete
har jag kommit fram till att vegetationen bör implementeras bland lekredskapen för att
det ska locka barnen att leka bland den. Konflikter kring lekredskap är vanligt men
mindre vanligt bland vegetation eftersom dess funktion inte är förutbestämd.
Vid valet av vegetation som är lämplig för lekplatser är det viktigt att man inte placerar ut
giftiga växter utan tålig oöm vegetation. Barnets sinnen som syn, lukt, hörsel och känsel
ska stimuleras. Då barnets fantasi inte har några gränser kan den enklaste lilla pinnen
innebära många olika saker. Barnet har också behov av att finna och skapa egna hemliga
platser där de kan leka ifred från de vuxna eller andra barn. Att känna att en plats är ens
egen är mycket viktigt för barnets självförtroende och identitet.
Vid projektering av lekplatser vill man som projektör införa vegetation för att skapa en
mer naturlik miljö för barn att vistas i. Väldigt ofta arbetar man i motvind och har en låg
budget att hålla sig till och attityder hos beställaren som egentligen inte bryr sig om hur
lekplatsen ser ut, utan mest att den ska uppfylla säkerhetskraven som ställs. För framtiden
är det viktigt att de som arbetar med utformningen av våra utemiljöer har kunskapen och
förmågan att övertyga makthavarna om vikten av gröna utemiljöer i människors närhet.

Main title:Vegetationens betydelse för barnets lek
Subtitle:en studie av lekplatser
Authors:Wahlund, Petra
Supervisor:Jansson, Märit
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Examensarbeten inom landskapsingenjörsprogrammet
Volume/Sequential designation:2008:14
Year of Publication:2008
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:LY001 Landscape Engineer Programme 180 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:lekplats, vegetation, barn, lek, tåliga växter
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-9029
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-9029
Subjects:SLU > (LTJ, LTV) > Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)
Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:22 Nov 2017 10:52
Metadata Last Modified:22 Nov 2017 10:52

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits