Home About Browse Search
Svenska


Johansson, Henrik and Källström, Andreas, 2008. Varför handla svenskt kött? : en konsumentundersökning. SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology, Alnarp. Alnarp: SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

[img]
Preview
PDF
669kB

Abstract

The background to the work bases on the consumers view around Swedish and foreign meat products, and how the attitude around the meat products is pursued in the shops.

The consumers request high meat quality and security . Many consumers value local produced and ecological meat products but the price is too high.

We have done verbal interviews with consumers on three different shops, where we asked questions and had dialogues around Swedish meat products where the consumers have told us their arguments and opinions about Swedish and foreign meat.

The result shows that the majority of consumers consider that it is important to know that meat is produce in Sweden. In all shops, the price was considered important. The consumers pay gladly for better quality but consider that Swedish meat products are too expensive. The consumer considered that repackage of meat feels unacceptable and pointed out that labeling of the packaging concerning table of contents must become better.

,

Bakgrunden till arbetet grundar sig på konsumenternas uppfattning kring svenska och
utländska köttprodukter, samt hur attityden kring köttprodukterna förs ute i butikerna.
Konsumenterna som tillfrågades efterfrågar hög kvalitet och säkerhet på det kött de
handlar samt god spårbarhet. Många konsumenter värdesätter och menar att de vill köpa
närproducerade och ekologiska köttprodukter men att prisskillnaden är för stor.
Vi har genomfört muntliga intervjuer med konsumenter på tre olika butiker, där vi ställt
frågor och fört dialoger kring svenska köttprodukter där kunden har fört fram sina egna
resonemang och åsikter kring svenskt och utländskt kött.
Resultatet visar att flertalet konsumenter anser att det var viktigt att veta var köttet
kommer ifrån, samt att det känns viktigt att handla livsmedel som är producerade i
Sverige. I samtliga butiker ansågs priset viktigt men inte allt, konsumenten betalar gärna
för bättre kvalité men anser samtidigt att de svenska köttprodukterna är för dyra.
Konsumenten ansåg att ompaketering av kött känns oacceptabelt och påpekade att
märkning av förpackningarna angående innehållsförteckningen måste bli bättre.
En möjlighet för butikerna att förbättra sin kundfokus är att tillsammans med
producenter skapa ett nätverk som erbjuder ett brett sortiment av närproducerade
råvaror. Det är även viktigt att butikerna segmenterar och positionerar sina erbjudanden
så att de kunder man inriktar sig på vet vilka avgörande fördelar som finns med
erbjudandet.

Main title:Varför handla svenskt kött?
Subtitle:en konsumentundersökning
Authors:Johansson, Henrik and Källström, Andreas
Supervisor:Björklund, Thomas
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Examensarbeten inom lantmästarprogrammet
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2008
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:LY007 Agricultural and Rural Management Programme 120 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Keywords:svenskt kött, konsumentundersökning, lokalproducerat, ekologiskt kött
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8953
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8953
Subjects:?? 4815 ??
Consumer economics
Language:Swedish
Deposited On:20 Nov 2017 10:03
Metadata Last Modified:20 Nov 2017 10:03

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits