Home About Browse Search
Svenska


Ripa, Isabelle, 2010. Barns lek och utemiljöns betydelse för denna. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Landscape Architecture (until 121231)

[img]
Preview
PDF
2MB

Abstract

Det är ingen svår konst att känna igen ett rum som bebos av ett barn. Där finns barntapeter, heltäckningsmatta, mycket färg och naturligtvis leksaker. Så ser barnets närmaste innemiljö oftast och förhoppningsvis ut, men hur är det med utemiljön?

Barns lek är beroende av den miljö i vilken leken tar form. Några av de starkaste barndomsminnen som de flesta vuxna människor har skapades i en utomhusmiljö. Detta visar på hur viktig utomhusvistelse är för barndomen. Om vi vill ge våra barn lika fantastiska minnen som vi själva har från barndomen så måste vi ta ansvar för deras utemiljö.
Genom leken finner barn ett sätt att hantera sin omvärld. Leken är absolut nödvändig för barnets utveckling och måste därför få kräva sitt utrymme i samhället. Barn vill utforska omvärlden på sina egna villkor, och gör gärna detta steg för steg. Barn har ett mycket starkt behov av att skapa sig en egen plats, undangömd från de vuxnas vakande blickar. Det finns ett behov av sådana platser i staden, områden där barnen tillåts skapa sina egna platser. Leken ska inte vara bannlyst till skarpt avgränsade, statiska, isolerade områden utan någon koppling till omvärlden. Leken är levande och det måste även platserna där den tar form vara. Dessa platser måste existera både i barnens värld och i vuxenvärlden för att barnen ska kunna tillgodogöra sig världen omkring dem, kunna sätta den i ett sammanhang och så småningom själva leva fullt ut i den.
Denna kandidatuppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka barns lek och klargöra utemiljöns betydelse för denna, för att bidra till byggandet av trivsamma, stimulerande utemiljöer.

Main title:Barns lek och utemiljöns betydelse för denna
Authors:Ripa, Isabelle
Supervisor:Pálsdóttir, Anna María
Examiner:Jansson, Märit
Series:Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2010
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Landscape Architecture (until 121231)
Keywords:barn, lek, utemiljö, pedagogik, inlärning, restorativa miljöer, säkerhet
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-5-125
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-5-125
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:07 Jun 2010 09:04
Metadata Last Modified:11 Dec 2013 06:38

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics