Paulsson, Malin, 2007. Lokalproducerat nötkött : finns behovet?. SLU, Dept. of People and Society, Alnarp. Alnarp: SLU, Dept. of People and Society
|
PDF
207kB |
Abstract
Eftersom jag är mycket intresserad av framtiden för svensk livsmedelsproduktion valde jag att skriva mitt examensarbete om svensk nötköttsproduktion. På något sätt tror jag att den svenska produktionen kommer att finnas kvar i framtiden och kunna konkurrera med det utländska lågprisköttet. Små besättningar växer, specialiserar sig och blir mer rationella och de som väljer att förbli små nischar sig på något sätt för att få ut ett mervärde för sina produkter. En tydlig trend på marknaden är att handla lokalproducerade varor. Konsumenten vill veta var och hur produkten är producerad. Jag har studerat vad som finns på marknaden om man vill handla lokalproducerat nötkött i Sverige och tagit med några exempel. Då jag fick veta att Skövde Slakteri skulle lansera ett nytt koncept med lokalt producerat högkvalitetskött tog jag genast kontakt med dem och erbjöd mig att hjälpa till. Detta resulterade i att jag gjorde en marknadsundersökning i tio butiker där jag tog reda på om det finns ett intresse för detta nya koncept från Skövde Slakteri. Under fem veckor åkte jag runt till livsmedelsbutiker i mitt hemområde, östra delen av Västra Götaland för att presentera Skövde Slakteris nya koncept och ta reda på om det fanns efterfrågan och intresse för produkten. Jag har även gjort en så kallad litteraturstudie men eftersom det händer så mycket inom det svenska jordbruket är det mesta skrivet om nötköttproduktion inaktuellt. Istället för litteratur har jag istället läst det mesta som skrivits om nötköttsmarknaden i lantbrukspressen, kurslitteratur och dagstidningar. Jag har även hittat många intressanta undersökningar och rapporter på Internet. För att kunna argumentera för den svenska produktionen tycker jag att man behöver känna till en del om produktionen i övriga världen. Därför har jag även gjort en mindre jämförelse med länder som vi importerar mycket nötkött från, Irland och Brasilien. Under rubriken "resultat och diskussion" har jag redovisat vad jag kommit fram till i min marknadsundersökning hos livsmedelsbutikerna. Resultatet av undersökningen visar att det finns ett stort intresse från konsumenterna att handla lokalproducerat nötkött och alla besökta butiker utom en (9 av 10) vill sälja Skövde Slakteris nya koncept "Gudruns Godaste".
,I am very interested in Swedish meat production and I am hoping that we can keep the production in Sweden in the future instead of buying our meat from other countries.
In some way I think we will manage to compete with the cheap meat from foreign countries. Small farmers will get bigger and more specialized, and those who choose to continue as small farmers will develop a way to get more money for their product.
A trend in Sweden is to buy locally produced food. The customers want to know where and how the food is produced. I have studied what there is to get in the Swedish market if you want to buy locally produced meat and brought up some examples in my essay.
When I found out that the slaughterhouse “Skövde Slakteri” was going to present a new concept with locally produced meat I contacted them immediately! They gladly accepted my offer of helping them with a market investigation. During five weeks I visited ten supermarkets and interviewed the store manager about their opinion of customer demanding locally produced beef.
In this school essay I have put together the results from my market investigation and a summary of the Swedish meat market. My investigation shows that many consumers are interested in buying local produced beef. Almost all supermarkets I have visited (9 out of ten) is interested in selling local produced beef from “Skövde Slakteri”.
I have also studied the way of breeding cattle in other countries, Brazil, Ireland and Germany.
Main title: | Lokalproducerat nötkött |
---|---|
Subtitle: | finns behovet? |
Authors: | Paulsson, Malin |
Supervisor: | Björklund, Thomas |
Examiner: | UNSPECIFIED |
Series: | Examensarbeten inom lantmästarprogrammet |
Volume/Sequential designation: | 2007:46 |
Year of Publication: | 2007 |
Level and depth descriptor: | Other |
Student's programme affiliation: | LMP Agricultural and Rural Management Programme (admitted before July 1, 2007) 120 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of People and Society |
Keywords: | nötköttsproduktion, Sverige, lokalproducerat, marknadsundersökning |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8979 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8979 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | ?? 4815 ?? Consumer economics |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 21 Nov 2017 08:59 |
Metadata Last Modified: | 21 Nov 2017 08:59 |
Repository Staff Only: item control page