Nilsson, Charlotte, 2006. Produktutveckling av gurka. SLU, Dept. of Crop Science, Alnarp. Alnarp: SLU, Dept. of Crop Science
|
PDF
147kB |
Abstract
Cucumber is the second most frequently consumed vegetable after tomatoes, 33 % are eating cucumber every day. The purpose of this work is to examine if there is any product development of cucumber in Sweden, and if so in what way.
A questionnaire was used with a number of questions regarding quality, origin, supply and the way cucumbers were used, and the person was also asked to choose between the normal large cucumber and the minicucumbers. This was answered by totally 100 persons in two different stores, ICA Maxi in Löddeköpinge and a discount store with a large supply of fruit and vegetables and where a large share of customers are immigrants, Özen All Frukt in Malmö.
The results from questionnaire show that in some of the issues the results vary a lot between the two stores. In a short summary the results from Özen All Frukt shows that 94 % use cucumber for salad, he/she does not care about country of origin, uses cucumber most probably every day and 4 out of 10 choose to buy the minicucumbers. Summary of the results from ICA shows that the customers also use cucumbers for salad but also for sandwiches, use cucumber most probably every day and 2 out of 10 choose to buy the minicucumbers. But country of origin is very important.
Interviews were done with two persons from the producers´ organizations and two persons from wholesale dealers. They have different opinions about the need of product development.The purpose of the producers´ organizations is to sell their members´ products. Some growers produce minicucumbers on a small scale in these producers´ organizations. It's not obvious how much you can sell and how big the demand is. Today the demand for minicucumbers comes from immigrants.
The wholesale dealers think that an important issue in product development is the requirement of sorting and packing. These dealers have their eyes open for new products aboard, but choose not to have any in their assortment at the moment.
,Gurka är näst efter tomat den grönsak som svensken mest frekvent konsumerar, 33 % äter gurka varje dag. Mitt syfte med detta arbete är att undersöka om det finns en produktutveckling av gurka i Sverige och hur den i så fall ser ut.
En enkätundersökning gjordes med ett antal frågor angående kvalitet, ursprung, utbud användningsområde samt att respondenten fick göra ett val mellan en stor gurka och några minigurkor, Detta gjordes på sammanlagt 100 respondenter i två olika butiker, ICA Maxi i Löddeköpinge samt en lågprisbutik med brett utbud av frukt och grönt och stor andel kunder med invandrarbakgrund, Özen All Frukt i Malmö.
Resultaten från enkätundersökning visar att i en del frågor skiljer det sig mycket mellan respondenterna i de olika butikerna. I en kort sammanfattning kan man säga att konsumenterna på Özen All Frukt till 94 % använder sin gurka till sallad, han/hon tycker inte att ursprungslandet är så viktigt, använder med största sannolikhet gurka varje dag och 4 av 10 skulle köpa de små gurkorna. Sammanfattar man ICA:s respondenter så använder de sin gurka till sallad men även mycket till smörgåspålägg, äter också med största sannolikhet gurka varje dag, tycker ursprungslandet, är mycket viktigt och endast 2 av 10 skulle köpa de små gurkorna.
Intervjuer gjordes med fyra personer, två från producentorganisationer samt två från grossistledet. Här framkommer att man har olika syn på behovet av produktutveckling. Från producentorganisationernas sida är det inte deras roll att produktutveckla, de skall sälja sina medlemmars varor. Det finns företag som odlar minigurka i mindre omfattning även i dessa producentorganisationer. Det är dock oklart hur mycket man kan få sålt, hur stor efterfrågan det finns. Idag är det främst personer med invandrarbakgrund som efterfrågar dessa små gurkor. Grossister ser behov av produktutveckling när det gäller sortering och emballage. På frågan om andra sorters gurka som finns ibland annat Holland så har de valt att inte ta in det i sitt sortiment i dagsläget.
Main title: | Produktutveckling av gurka |
---|---|
Authors: | Nilsson, Charlotte |
Supervisor: | Fernqvist, Fredrik |
Examiner: | UNSPECIFIED |
Series: | Examensarbeten inom trädgårdsingenjörsprogrammet |
Volume/Sequential designation: | 7 |
Year of Publication: | 2006 |
Level and depth descriptor: | Other |
Student's programme affiliation: | TRING Horticultural Management (admitted before 2004) 120 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Crop Science |
Keywords: | gurka, produktutveckling, bulkvara, kundsegment, grönsakskonsumtion |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8992 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8992 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Handling, transport, storage and protection of agricultural products |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 21 Nov 2017 10:43 |
Metadata Last Modified: | 09 Oct 2018 10:51 |
Repository Staff Only: item control page